Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Vi vet fra tidligere erfaringer at mekling er en svært krevende øvelse for partene. Skulle meklingen ikke føre fram, er streik et faktum fra arbeidstidens begynnelse lørdag 7. mai, sier forhandlingsleder og forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Bussbransjeavtalen omfatter arbeidstakere som er ansatt som rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere. I første streikeuttak er det Nobina i Oslo, Lillestrøm og Follo som rammes.
Forhandlingsleder Linda Jæger for Yrkestrafikkforbundet forteller at mange av de vanskeligste spørsmålene i årets hovedoppgjør gjenstår, og at det i forkant av meklingsstart er «reell streikefare».
– De vanskelige spørsmålene gjenstår. Det er derfor reell streikefare. Viktige krav for oss er å få slutt på gratisarbeid, å få forskuttering av sykelønn og et lønnstillegg som gjør at vi nærmer oss industriarbeideren, sier hun.
Jæger utdyper noen av kravene i forhandlingene.
– Om bussjåførene er inntil ti minutter forsinket inn til matpause eller arbeidstidens slutt, får de ikke betalt for dette. Vi krever også at sikkerhetssjekk av bussen skal være en del av den ordinære arbeidstiden og at det skal settes av tid til å gjennomføre denne før bussturen starter.
Yrkestrafikkforbundet organiserer rundt halvparten av de 2362 bussjåførene som kan ende opp i streik i første uttak. De resterende sjåførene er organisert i Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet. De fire forbundene forhandler samlet med NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden.