Jarle Hollerud (t.v) og Rikard Svensk mener at Sprite og Jallasprite er såpass forskjellige at publikum forstår at de kommer fra forskjellige produsenter. Foto: Anders Høilund
The Coca-Cola Company truer med å saksøke Tøyen-Cola og Jallasprite
The Coca-Cola Company ønsker at Jallasprite skal vekk fra markedet. Nå truer de med å dra den lokale brusprodusenten inn for retten for varemerkeinngrep og brudd på markedsføringsloven.
Det er den amerikanske brusprodusenten bak leskedrikkene Coca-Cola, Fanta og Sprite som nå setter hardt mot hardt.
Mannen bak Jallasprite og Tøyen-Cola, Jarle Hollerud, har fått beskjed fra Coca-Cola Company om at hvis han ikke innen fredag stopper med å bruke navnet Jallasprite, vil saken gå videre til tingretten i Oslo.
The Coca-Cola Company krever også at alle flasker merket Jallasprite fjernes fra butikkene og at alle etiketter og markedsføringsmateriell ødelegges.
Sprite er et ord fra ordboka
— En sprite er et ord fra ordboka og betyr på engelsk en ånd eller en flyttbar grafisk illustrasjon. På norsk assosieres ordet med å sprite opp noe, å gjøre det friskere, sterkere. Vi mener at Coca-Cola ikke kan eie dette ordet, sier Jarle Hollerud.
Annonse
Også Holleruds patentsøknad på brusen i Jallasprite-flaskene ønsker det amerikanske storkonsernet at han trekker tilbake. Om saken går til retten, truer Coca-Cola med å kreve en erstatning fra Hollerud og O.Mathisen, firmaet bak brusen, for bruken av navnet Jallasprite.
Har svart på alle henvendelser
Det var etter at VårtOslo presenterte Jallasprite som en nykommer i kioskene på Grønland i februar at den første henvendelsen fra The Coca-Cola Company kom til brusfabrikken på Grønland.
— Vi skrev i brev til Coca-Cola, for nesten fire måneder siden, at vi var åpne for å skifte navn på Jallasprite. Vi ville dog selge ut lageret med flasker som var merket Jallasprite før et eventuelt navneskifte. Vi hørte ikke noe fra næringsmiddelgiganten før vi fikk en stevning i posten i dag. Vi har svart på alle henvendelser i saken og har vært åpne for dialog hele tiden, sier Hollerud.
Men også Patentstyret har kommet fram til at muligheten for forveksling mellom Sprite og Jallasprite er stor. Konklusjonen derfra kommer etter at Coca-Cola har bedt om å få en vurdering av om varene kan forveksles.
Produsenten av Jallasprite mener på sin side at Patentstyret tar feil når de hevder at publikum ikke klarer å skille Sprite fra Jallasprite.
— Vi sier ikke at vi har rett, men vi tror at Patentstyret må ha tatt konklusjonen på feil eller på sviktende grunnlag, sier Jarle Hollerud.
— Den ene drikken kommer på plastflaske, den andre på en brun glassflaske. Logoene er helt forskjellige, og kundene omtaler vårt produkt som Jalla eller Jallabrus, om de ikke bruker Jallaspritens hele, egentlige navn. Jeg tror ikke det er lett å blande sammen disse produktene. Det er lett å se at de kommer fra hver sin produsent, sier Rikard Svensk hos O. Mathisen.
Patetstyrets avgjørelse er endelig
På rent generelt grunnlag forteller seksjonssjef i Patentstyrets design- og varemerkeavdeling, Knut Andreas Bostad, at Patentstyret i slike saker arbeider ut fra varemerkeloven.
I løpet av ett år har Patentstyret 17 000 saker. Mange av disse er det de kaller "forvekslingsbarsaker". Det er tilfeller hvor én part anklager den andre for å lage et produkt som kan forveksles med originalen. Patentstyret ser ikke utelukkende på form og farge på produktet i slike saker, men også på om varene henvender seg til den samme kjøpegruppen.
— Patentstyrets avgjørelse er endelig, men den kan ankes. I en rettssak vil de to partene kunne legge fram sine syn, og det blir da rettens oppgave å eventuelt overprøve vår vurdering. I retten kan markedsføringsloven bli behandlet, sier Bostad.
– Sprite ikke det samme som sitronbrus
Det Coca-Cola Company er aller mest redd for her er at varemerket Sprite skal gå inn i dagligtalen og ende opp som en alminnelig betegnelse på sitronbrus, ifølge advokat Håkon Tysnes Kaasin, i advokatfirmaet Bryn Aarflot, som representerer Coca-Cola.
– Sprite er et av de viktigste varemerkene til The Coca-Cola Company. Da de oppdaget at noen prøver å bruke varemerket som et beskrivende navn på sitronbrus, var de nødt til å reagere. Ellers risikerte man at varemerket ville gå inn i dagligtalen som en betegnelse på sitronbrus. Det kalles for en degenerering av varemerket og er veldig skadelig, sier Kaasin.
Andre varemerker som har blitt degenerert på denne måten er skolebokeksemplene nylon, termos, primus og dynamitt, forteller han.
– O. Mathisen snylter også på berømmelsen til varemerket Sprite ved å inkludere ordet i sitt Jalla-Varemerke. Dette er i seg selv en krenkelse av Coca-Cola sine rettigheter og misbruk av goodwillen Sprite har opparbeidet seg hos kundene. Uten ordet Sprite ville Jallasprite fått langt mindre oppmerksomhet, og navnet ville hatt større vansker med å feste seg i hodet til kundene. Dette er derfor i strid med Coca-Colas varemerkerettigheter, sier advokat Kaasin.
Han sier at tvisten med O.Mathisen har pågått siden februar og at Coca-Cola har prøvd å få til en minnelig løsning, uten å lykkes. – Forhåpentligvis kommer vi til en enighet med O. Mathisen og får løst saken innen fredag. Hvis ikke ender saken i retten, sier han.
Hva mener du? Er det lett å forveksle varemerkene Sprite og Jallasprite?