The Life to Come er en lysinstallasjon som også er blitt satt opp på Øyafestivalen. Nå lyser kunstverket opp skolegården på Hersleb.Foto: KHUR&HRNCIR
Hersleb-elever la undervisning i klasserommet til side. Og lagde lysbudskap om håp i skolegården
Elever ved H20 videregående, gamle Hersleb skole, har denne uka fått bruke timene på en litt annerledes måte. Utstyrt med verktøy var det samarbeid som sto på timeplanen. Resultatet kan alle se når mørket faller på.
Elevene ved H20 bygde et lysende budskap om håp og ettertanke i koronatiden.
Resultatet står nå klart i skolegården. En tjuefem meter lang lysinstallasjon, hvor det er skrevet “The life to come” med lysstoffrør i store lysende bokstaver. Kunstverket, signert Pontus Lindvall, har tidligere vært vist på Øyafestivalen.
Elevene ved den videregående skolen i Oslo indre øst la Teams og tavleundervisning til side, og har vært ute i skolegården. Der var det bruk av elektrisk drill, bygging av enkle trekonstruksjoner, og samarbeid på timeplanen. Oppgaven har vært å bygge trerammer for et budskap til medelever og nabolaget.
Annonse
— De siste to årene har vi jobbet tett med elever ved H20 for å skape gode møteplasser, forteller Clara Reich, som er prosjektkoordinator i Nabolagshager.
— Elevene ønsker seg mer liv i skolegården og synes den er særlig mørk og kjedelig i vinterhalvåret. Vi har derfor jobbet sammen med kunstnere og elever i høst og vinter for å utvikle ideer tilpasset disse ønskene, sier Reich.
Resultatet er et prosjekt som bringer både lys og ettertanke til en ellers mørk skolegård.
Regissør Goro Tronsmo har, sammen med skuespiller Paal Herman Ims, ledet den kunstneriske prosessen.
— Kunstverket er spesielt spennende i disse koronatider og vi håper elevene blir inspirerte til å reflektere over livet som ligger foran dem og bli nysgjerrige på konseptkunst når de opplever det som en del av sin hverdag, sier Tronsmo.
— Vi er opptatt av å bygge partnerskap med eksterne aktører, sier Marianne Bauger Morck, som er utviklingsleder ved H20.
— Vi mener det er positivt at elevene våre får muligheten til å samarbeide med sosialentreprenører, kunstnere, organisasjonslivet og gründere, sier hun.
— Lyser opp i en mørk periode
— Denne installasjonen er et eksempel på et slikt samarbeide, og vi håper at den også kan være et bidrag til nærmiljøet og lyse opp skolegården i en mørk periode, mener utviklingslederen ved H20.
Nabolagshager skaper grønne og inkluderende møteplasser, og har særlig jobbet med grønn byutvikling og nabolagsprosjekter i bydel Gamle Oslo. Prosjektet på H20 har fått støtte fra Forskningsrådet gjennom EU-prosjektet PlaceCity, fra Områdeløft Grønland og Tøyen,Norsk Kulturråd og fra Sparebankstiftelsen DNB.