Fra klokka 9 til 20 vil det koste 10 kroner timen. Resten av døgnet er prisen 5 kroner timen. Betalingen innføres gradvis, skriver Aftenposten.
Ladeplasser i områder med stor etterspørsel får også begrenset parkeringstid. Makstiden blir tre timer mellom klokka 9 og 20. Poenget er å øke sirkulasjonen i pressede områder. Byrådet vedtok i fjor høst at de ville innføre betaling på disse plassene.
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er halvparten av bilene som selges i Oslo nå elbiler. I tillegg kommer 14 prosent ladbare hybrider, som også trenger ladeplass.
Annonse
Ved utgangen av 2018 var det 36.102 elbiler i Oslo, noe som utgjør 12 prosent av bilparken, ifølge Motorvognregisteret/SVV.
I dag har Oslo kommune 1.300 parkeringsplasser med lademulighet. Målet er at antallet slike plasser skal økes til 2.000 i løpet av året.
I tillegg utvikles det hurtigladestasjoner ved innfartsårene for å gi et bedre tilbud til nyttetransporten og redusere presset på de vanlige ladestasjonene.
– I dag er det nesten umulig å finne ledig ladeplass i Oslos gater. Vi må sikre rotasjon og at folk står på ladeplasser bare når de har behov, ikke ellers. Derfor er noe betaling nødvendig, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
For dyrt
Foreningen synes 10 kroner timen er i meste laget og har diskutert dette med Oslo kommune.
– Vi skulle gjerne sett at det blir prising etter kWh, og ikke timebetaling. Bakgrunnen er at det er ulikt hvor raskt elbiler lader. Så dette forventer vi at Oslo kommune endrer etter hvert, sier Bu.