Christina Bu
Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, gleder seg over at det nå ruller mer enn 100.000 elbiler på hovedstadens veier.

Nå ruller det flere enn 100.000 av disse rundt i hovedstaden

Ferske tall  viser at det nå finnes 100.000 slike doninger på veien i Oslo. Hele 40 prosent av bilparken.

Publisert

De nye tallene kommer fram i statistikk gitt av Opplysningsrådet for veitrafikken.

– Dette er en milepæl vi jubler for, men vi skal nå nye mål, minner sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu til NTB.

– Miljøtakstene virker

Oslo har både Norges og verdens mest ambisiøse elbilmål. I 2030 skal hele bilparken være utslippsfri.

Og nå ruller det altså mer enn 100.000 elbiler rundt i Oslo.

– Miljøtakster i bomringen har vært særlig viktig for elbilsuksessen i hovedstadsområdet. Nå må samferdselsministeren gi klarsignal til Oslo og Akershus sitt ønske om en ny bompengepolitikk, mener generalsekretær Bu.

Elbilforeningen mener at gode virkemidler er en viktig årsak til den høye andelen elbiler i Oslo og Akershus. Tilgang til kollektivfeltet har lenge vært en gulrot, og en annen viktig forklaring er bompengetakstene.

Det ruller stadig flere elbiler inn og ut av hovedstaden i rushtimene.

– En solid og langvarig forskjell mellom elbiltakst og fossilbiltakst i bomringen har vært en suksess. Det har fått mange bilister i både Oslo og Akershus til å gå over til elbil, sier Bu.

Da Oslo og Akershus ferdigforhandlet Oslopakke 3 avtalen i vår, ble de også enige om nivået på bomtakstene fram til 2028. Avtalen innebærer noe avgiftsøkning for alle typer kjøretøy, men fremdeles med en solid miljørabatt. 

I dag betaler elbiler 50 prosent av bensinbiltaksten. Prosenten øker litt de kommende årene og nærmer seg 60 prosent i 2028.

– Ingen grunn til å kjørende forurensende bil i byen

Et nytt og overraskende grep i forhandlingene var enigheten om en egen forhøyet bomtakst for helt nye bensin- og dieselbiler som blir kjøpt inn etter 1. januar 2026. Avtalen innebærer at taksten for disse bilene blir satt dobbelt så høyt som ordinær bensinbiltakst.

Det mener Bu og Elbilforeningen er rimelig.

– Norge har uansett satt seg som mål at nybilsalget fra 2025 skal være utslippsfritt. Det er ingen grunn til å kjøpe en splitter ny forurensende bil midt i byen i 2026, når så mange miljøvennlige alternativer finnes både i nybilsalget og ikke minst i bruktbilmarkedet.

– En solid og langvarig forskjell mellom elbiltakst og fossilbiltakst i bomringen har vært en suksess. Det har fått mange bilister i både Oslo og Akershus til å gå over til elbil, avslutter Christina Bu.

Powered by Labrador CMS