— Her ser vi helt tydelig at det er firmaer, og ikke privatpersoner, som bremser elbilsuksessen, mener Christina Bu. Hun ber politikerne tette skattehullet for leasingbiler.

Elbiler kastes ut av kollektivfeltet: – Uklokt, mener elbilforeningen

Norsk elbilforening reagerer på fjerningen elbilenes adgang til kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Elbilforeningen mener myndighetene bør la folk fortsette å kunne benytte feltet dersom man er to eller flere i bilen.

Publisert

– Det er unødvendig strengt å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet – dessuten er det uklokt, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Mandag 6. mai blir elbilenes adgang til kollektivfeltene fjernet i Oslo og Akershus. Forbudet er ett av flere tiltak for å begrense privatbiltrafikken når ring 1 stenges på grunn av ombyggingen av Hammersborgtunnelen.

– Samkjøring trengs

Elbiler har kunnet kjøre i kollektivfeltene siden 2003. Denne fordelen blir nå tatt bort av hensyn til bussenes framkommelighet.

Elbilforeningen får henvendelser fra elbilister som fortviler over at den samkjøringen de har lagt opp til for å få hverdagslogistikken til å gå opp, ikke blir mulig.

Elbilforeningen mener derfor myndighetene bør la folk fortsette å kunne benytte feltet dersom man er to eller flere i bilen, slik det er i rushtiden nå.

– Samkjøring kan bidra til bedre kapasitetsutnyttelse på veien, og det trenger vi i den krevende perioden vi nå går inn i, sier Christina Bu.

Elektriske varebiler og lastebiler bør ha tilgang

– Det er også svært uheldig at elektriske varebiler og lastebiler stenges ute fra kollektivfeltet, mener Christina Bu.

Bare to av fem nye varebiler i Oslo og Akershus er elektriske og bare en av fem nye lastebiler. Denne kjøretøygruppen utgjør få biler på veien totalt, og vil dermed i liten grad være til hinder for kollektivtransporten.

– Den elektriske klimasatsingen for tyngre kjøretøy trenger akutt flere virkemidler for å konkurrere seg sterkere inn på markedet, sier Bu. 

– Vi må få flere bedrifter til å gå over til elektriske nyttekjøretøy. Tilgang til kollektivfeltet vil kunne være avgjørende for å velge en elektrisk utgave av varebil, derfor har vi sendt brev til Statens vegvesen og Oslo kommune der vi oppfordrer dem til å vurdere dette på nytt.

Powered by Labrador CMS