Helseetaten i Oslo kommune opplyser at koronatelefonen har opplevd en betydelig økning i pågangen den siste uken. Lørdag var pågangen så stor at mange ikke kom inn i ventekøen.
Helseetaten i Oslo kommune opplyser at koronatelefonen har opplevd en betydelig økning i pågangen den siste uken. Lørdag var pågangen så stor at mange ikke kom inn i ventekøen.

Stor pågang på Oslos koronatelefon - nasjonal telefon holder åpent søndag

Koronatelefonen i Oslo opplever så stor pågang at den nasjonale koronatelefonen har åpnet og holder åpent hele helgen.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag ettermiddag kom mange ikke gjennom og ble heller ikke satt inn i ventekøen.

Økning i henvendelser

Isteden mottok de en tekstmelding med informasjon om å sjekke om de kan får svar på det de lurer på på kommunens nettsider.

– Det har vært en veldig stor pågang den siste uken – en betydelig økning fra tidligere, sier kommunikasjonssjef Christian Ekker Larsen i helseetaten i Oslo kommune til NTB.

Skal tilby registrering på nett

– Vi arbeider med å bedre kapasiteten. Vi er også i ferd med å få på plass et registreringsskjema på nett, hvor de som skal teste seg, fyller ut et skjema. Deretter vil de bli kontaktet av kommunen om tid og sted, sier Larsen.

Oslotelefonen åpen i to timer

På grunn av den store pågangen, vil koronatelefonen i Oslo holde åpen også søndag mellom klokken 10 og 12.

– Vi minner om at nærkontakter ikke skal ringe koronatelefonen, de skal holde seg i karantene og vente på at bydelen tar kontakt, understreker Larsen, og legger til:

– Man skal heller ikke ringe koronatelefonen for å etterlyse prøvesvar.

Nasjonal telefon åpen søndag ti til fire

Den nasjonale koronatelefonen ble åpnet lørdag ettermiddag som et resultat av pågangen i Oslo. Den er ellers ikke åpen i helgene, men lørdag var den åpen fra klokken 15 til 20.

Telefonen vil også være åpen søndag fra klokken 10 til 16, forteller kommunikasjonsdirektør Trine Melgård i Helsedirektoratet til NTB.

Telefonnummeret dit er 815 55 015.

— Ikke ring 113

Helsedirektoratet oppfordrer folk om å så langt det lar seg gjøre benytte seg av helsenorge.no, opplyser direktoratet til NTB.

– Det er også viktig at folk ikke ringer 113. Folk har veldig mange ekstra spørsmål nå for tiden, spesielt knyttet til karantenespørsmål og testing, opplyser Helsedirektoratets pressevakt.