Performancekunstneren Tori Wrånes holder den siste utstillingen ved Museet for samtidskunst. Foto: Christian Boger

På fredag åpner Samtidsmuseets aller siste utstilling. En æra er snart over

Publisert

Den internasjonalt anerkjente kunstneren Tori Wrånes står bak den aller siste utstillingen ved Museet for samtidskunst på Bankplassen i Oslo.

Etter 27 år i lokalene på Bankplassen er det Tori Wrånes' utstilling «Hot pocket» som markerer slutten på en æra for Museet for samtidskunst. Når utstillingen stenger dørene 3. september, er det slutt for virksomheten på Bankplassen. Da pakkes kunst og ansatte sammen og sendes til en midlertidig tilværelse ved Nasjonalmuseet på Tullinløkka.

Tori Wrånes

Wrånes er blant Norges mest internasjonalt anerkjente kunstnere. Hennes arbeider er vist ved blant annet Centre for Contemporary Art, Lagos; Sculpture Center, New York; Colombo Art Biennale, Sri Lanka; De Appel Arts Centre, Amsterdam, Grand Palais, Paris og i Carl Freedman Gallery, London. Hun har laget bestillingsverk til blant annet Sydney-biennalen, Performa 13 i New York, CCA Lagos, Shilpakala Academy, Dhaka og Lilith Performance Studio, Malmö.

I 2020 går ferden for begge institusjonene videre til en permanent tilværelse i det nye museet som er i ferd med å reise seg på den gamle Vestbanetomta ved Aker Brygge.

Går ned med flagget til topps

— Nå kan vi virkelig si at vi går ned med flagget til topps. Det er veldig artig å kunne avslutte her på Bankplassen med en av dagens mest spennende norske kunstnere, smiler avdelingsleder for samtidskunst ved Nasjonalmuseet, Sabrina van der Ley.

Hun lover at flyttingen vil bli behørig markert og museet ikke skal deppe over å måtte flytte inn i midlertidige lokaler inntil de flunkende nye og moderne lokalene står ferdige i 2020.

En norsk stjerne på kunsthimmelen

39 år gamle Wrånes er av mange sett på som en av nåtidens mest spennende norske kunstnere og jobber mest med såkalt performance art, hvor hun liker å skape nye og drømmelignende stemninger ved bruk av stemme, video, kostyme, rekvisitter og arkitektur.

En av hennes store ideer bak utstillingen «Hot pocket» er å gjøre utstillingslokalene om til noe levende.

Tori Wraanes performance Track of horns. Foto: Jochen Unterhofer

— Det har vært en morsom jobb å sette sammen denne utstillingen. Det var både givende og utfordrende å legge til rette for at utstillingen og lokalene skulle oppfattes som levende, sier hun.

Monteringen av utstillingen har gjort hele første etasje av museet nærmest ugjenkjennelig. Vegger og gulv er mer eller mindre dekket av pelsaktige tepper. Lyset går opp og ned i styrke samtidig som utstillingens lydinstallasjon gjør at man kan få inntrykk av å bevege seg ute i det fri.

En kilometer med høyttalerkabler

Arbeidet med å sette sammen utstillingen har bydd på utfordringer, ikke minst når det gjelder å få lydbildet slik kunstneren ønsket det.

— Det har gått mye tid til planlegging og arbeid for å få på plass dagens resultat. Vi har blant annet strukket over en kilometer med høyttalerledning for at publikum skal få den best mulige opplevelsen, forteller kunstneren.

Vil skape en forståelse for at alle aksepteres slik de er

Gjennomgangstemaet i utstillingen er troll. Gjennom bruken av trollene som et symbol ønsker kunstneren å ta oss inn i en verden hvor alt ser ut til å være mulig. Selv mener hun noe av målet med utstillingen er å skape en standard hvor alle mennesker aksepteres for det de er.

Med det mener hun at mennesker er sammensatte og har for vane å bare vise frem sine gode sider, mens trolljeget kun kryper frem om natten. Hun mener det er på tide at vi viser hele vårt spekter og slutter å bekymre oss for å sprekke i solen.

Tori Wraanes installasjonsfoto 2017. Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

— Mennesket er en veldig sammensatt organisme og har ofte som vane å bare vise fram sine gode sider, mens trolljeget kun kryper frem om natten. Hun mener det er på tide at vi viser hele vårt spekter og slutter å bekymre oss for å sprekke i solen, forteller hun.

Performance-premiere

I tillegg til selve kunstopplevelsen består utstillingen også av en performance-del. Her har kunstneren og museet, i samarbeid med skuespillere ved Nationaltheatret, satt opp Wrånes performance «Sirkling». I handlingens sentrum står en gjeng lodne dyr som bærer gråstein og synger mens de vandrer rundt i sirkler. De fem forestillingene kan bivånes i perioden 19.-21. mai.

Utstillingen kan sees fra 21. april til 3. september ved Museet for samtidskunst på Bankplassen.

Powered by Labrador CMS