Mandagens igangsetting er andre gang Oslo kommune forsøker seg på en slik løsning. Sist noe lignende ble testet ut, ble resultatene for dårlige til at det kunne settes i permanent drift. Siden den gang har de byttet elektronikken i sensoren.
Nå skal den ikke bare basere seg på magnetiske impulser men også radarbilder, for å kunne rapportere om en HC-plass er ledig eller opptatt.
— Da vi testet dette på Grünerløkka for noen år siden, slet vi med mye feilinformasjon. Vi tror mye av dette kan skyldes «støy» fra trikkene. Derfor har vi valgt å kjøre de nye testene i Stortingsgata, som er en av gatene med mest trikker i byen, forteller prosjektleder i bymiljøetaten, Sesilie Bjørdal.
Hun og handikapforbundet håper den nye teknologien vil fungere.
— Dette er et tilbud vi og våre medlemmer har ønsket oss lenge. Derfor håper jeg virkelig at teknologien vil fungere denne gangen, sier Magnhild Sørbotten.
Spente på vinteren
Det er heller ikke bare uønskede forstyrrelser fra annen trafikk som kan skape problemer for systemet. Fagfolkene i kommunen er også spente på hvordan de nye sensorene vil fungere om vinteren. Derfor er sluttdatoen for testingen satt til neste vår.
— Produsenten sier at vinteren ikke skal skape problemer, men vi er svært spente på om dette faktisk holder mål i virkeligheten, understreker prosjektleder Bjørdal.
Viser testprosjektet seg å bli vellykket, er det intensjonen at slike sensorer skal utplasseres på alle HC-plasser rundt om i byen. Med informasjon fra disse, skal handikappede selv kunne finne ut hvor det er ledige parkeringsplasser.
— Byen skal være tilgjengelig
Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), fikk æren av å åpne testprosjektet mandag morgen. Hun er klar på at en av byrådets største oppgaver er å gjøre byen tilgjengelig for alle.
Byråd Berg tror også teknologien kan hjelpe de handikappede i trafikken.— Byrådet jobber med å sikre tilgang i byen for personer med nedsatt funksjonsevne. Jeg synes det er utrolig spennende at vi nå tester ny teknologi som på sikt kan gjøre det enklere å finne ledige HC-plasser i sentrum, sier hun.
— Teknologien utvikler seg raskt, og stadig kan vi ta i bruk nye løsninger som gjøre det enklere å komme seg rundt. Jeg tror også næringslivet kan få bruk for sensorteknologien etter hvert, sier miljøbyråden.