Sensorene som nå testes ut på HC-plassene foran Hotel Continental i Stortingsgata kan bli et spennende prosjekt, mener (fra venstre): Magnhild Sørbotten i Norges handikapforbund, byråd Lan Marie Nguyen Berg, prosjektleder i bymiljøetaten, Sesilie Bjørdal, og Handikapsforbundets Ingrid Njerve. Foto: Christian Boger

Sensorer i bakken skal løse de handikappedes parkeringsfrustrasjoner i hovedstaden

Ofte sliter handikappede i Oslo med å komme seg ut, da de ikke vet om de kan parkere i nærheten av dit de skal. Nå starter kommunen et prøveprosjekt med sensorer i asfalten som skal gi informasjon om ledige parkeringsplasser.

 Utenfor Hotel Continental i Stortingsgata er HC-parkeringsplassene inngjerdet denne mandags morgenen. Innenfor sperringene freser arbeidere opp små hull i asfalten. Arbeidene innleder et prøveprosjekt hvor kommunen ønsker å teste ut hvordan de kan gi handikappede i byen en bedre parkeringshverdag.

— Ofte ser vi at mange handikappede kvier seg for å kjøre til byen, da de ikke vet om de finner egnede parkeringsplasser i nærheten av der de skal. Jeg har stor tro på at dette prosjektet kan være med på å gjøre hverdagen bedre for oss handikappede, sier nestleder i Norges handikapforbund, Magnhild Sørbotten, til VårtOslo.

— Håper det fungerer denne gangen

Mandagens igangsetting er andre gang Oslo kommune forsøker seg på en slik løsning. Sist noe lignende ble testet ut, ble resultatene for dårlige til at det kunne settes i permanent drift. Siden den gang har de byttet elektronikken i sensoren.

Nå skal den ikke bare basere seg på magnetiske impulser men også radarbilder, for å kunne rapportere om en HC-plass er ledig eller opptatt.

— Da vi testet dette på Grünerløkka for noen år siden, slet vi med mye feilinformasjon. Vi tror mye av dette kan skyldes «støy» fra trikkene. Derfor har vi valgt å kjøre de nye testene i Stortingsgata, som er en av gatene med mest trikker i byen, forteller prosjektleder i bymiljøetaten, Sesilie Bjørdal.

Hun og handikapforbundet håper den nye teknologien vil fungere.

— Dette er et tilbud vi og våre medlemmer har ønsket oss lenge. Derfor håper jeg virkelig at teknologien vil fungere denne gangen, sier Magnhild Sørbotten.

Spente på vinteren

Det er heller ikke bare uønskede forstyrrelser fra annen trafikk som kan skape problemer for systemet. Fagfolkene i kommunen er også spente på hvordan de nye sensorene vil fungere om vinteren. Derfor er sluttdatoen for testingen satt til neste vår.

— Produsenten sier at vinteren ikke skal skape problemer, men vi er svært spente på om dette faktisk holder mål i virkeligheten, understreker prosjektleder Bjørdal.

Viser testprosjektet seg å bli vellykket, er det intensjonen at slike sensorer skal utplasseres på alle HC-plasser rundt om i byen. Med informasjon fra disse, skal handikappede selv kunne finne ut hvor det er ledige parkeringsplasser.

— Byen skal være tilgjengelig

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), fikk æren av å åpne testprosjektet mandag morgen. Hun er klar på at en av byrådets største oppgaver er å gjøre byen tilgjengelig for alle.

Byråd Berg tror også teknologien kan hjelpe de handikappede i trafikken.— Byrådet jobber med å sikre tilgang i byen for personer med nedsatt funksjonsevne. Jeg synes det er utrolig spennende at vi nå tester ny teknologi som på sikt kan gjøre det enklere å finne ledige HC-plasser i sentrum, sier hun.

— Teknologien utvikler seg raskt, og stadig kan vi ta i bruk nye løsninger som gjøre det enklere å komme seg rundt. Jeg tror også næringslivet kan få bruk for sensorteknologien etter hvert, sier miljøbyråden.

Mandag startet arbeidet med å plassere sensorer i asfalten ved HC-plassene utenfor Hotel Continental. Foto: Christian Boger
– For oss er det viktig at byen er tilgjengelig for alle, fastslår byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Powered by Labrador CMS