Fergerederiet Oslofergene ser ingen sammenheng mellom gårsdagens uhell på Lindøya Øst og fergeulykken på Hovedøya 29. juni. Ved begge tilfeller var fergen Oslo XI innblandet. Foto: Kjersti Opstad

Oslofergene: — Ingen sammenheng mellom fergeuhellene på Hovedøya og Lindøya

Oslofergene nekter for at det er en sammenheng mellom ulykken med øyfergen XI ved Hovedøya 29. juni og gårsdagens episode med samme ferge ved Lindøya.

I går ettermiddag smalt fergen Oslo XI i kaia på Lindøya Øst etter motorproblemer. 29.juni var samme ferge involvert i et kraftig sammenstøt med kaia på Hovedøya. I dette tilfellet ble åtte personer skadet.

— Dette er to helt forskjellige hendelser. Det er ingen sammenheng mellom de to uhellene, sier daglig leder i Oslofergene, Pål Ruud, til VårtOslo.

Kjølevannet gikk varmt

Under gårsdagens uhell utenfor Lindøya startet saken, ifølge Ruud, med at kapteinen fikk alarm om at kjølevannet til maskineriet var for varmt. Som følge av dette bestemte han seg derfor å gå til kai på Lindøya, for å kjøle ned motorene. Han kjenner ikke til at det skal ha vært noen andre tekniske problemer med framdriftssystemet onsdag.

Ifølge Kjersti Opstad, som var ombord, skal besetningen ha fortalt at reversen ikke virket da de skulle legge til, og at de derfor fikk et ublidt møte med kaia.

Opstad var i gårsdagens VårtOslo svært skeptisk til at passasjerene ble evakuert fra fergen før den var skikkelig fortøyd til kaia.

— Måtte legge til med bredsia mot kaia

Den daglige lederen kan ikke svare på om fergen var ordentlig fortøyd til kai før passasjerene ble førti land, men understreker at fergen var skikkelig fortøyd da han kom til stedet noe senere.

Under fergeulykken på Hovedøya var det reversen på framdriftsmaskineriet til fergen Oslo XI som sviktet. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

— Grunnen til at kapteinen valgte å legge til kai med bredsiden var motorproblemene. Skal du holde deg inn til kaia med baugen først, som er vanlig prosedyre hos oss, må du ha motorkraft for ikke å skli fra kai, forklarer han.

Han understreker at de ikke ville ha satt fergen i trafikk igjen om de ikke var helt sikre på at alt ombord fungerte som det skulle.

— Vi hadde Sjøfartsdirektoratet med på prøvetur før fergen ble satt i drift og de fant ingen ting å bemerke, konstaterer han.

Reversen sviktet

Når det gjelder ulykken på Hovedøya 29.juni skyldtes denne at reversen på fergens hovedmotor sviktet. Dermed fikk kapteinen ikke redusert farten, slik at fergen fikk et heller ublidt møte med kaia.

— Vi har i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet testet og testet motoren og øvrige systemer på fergen, men ikke klart å finne noen årsak til at reversen plutselig ikke virket, sier Ruud.

Powered by Labrador CMS