Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
I går ettermiddag smalt fergen Oslo XI i kaia på Lindøya Øst etter motorproblemer. 29.juni var samme ferge involvert i et kraftig sammenstøt med kaia på Hovedøya. I dette tilfellet ble åtte personer skadet.
— Dette er to helt forskjellige hendelser. Det er ingen sammenheng mellom de to uhellene, sier daglig leder i Oslofergene, Pål Ruud, til VårtOslo.
Under gårsdagens uhell utenfor Lindøya startet saken, ifølge Ruud, med at kapteinen fikk alarm om at kjølevannet til maskineriet var for varmt. Som følge av dette bestemte han seg derfor å gå til kai på Lindøya, for å kjøle ned motorene. Han kjenner ikke til at det skal ha vært noen andre tekniske problemer med framdriftssystemet onsdag.
Ifølge Kjersti Opstad, som var ombord, skal besetningen ha fortalt at reversen ikke virket da de skulle legge til, og at de derfor fikk et ublidt møte med kaia.
Opstad var i gårsdagens VårtOslo svært skeptisk til at passasjerene ble evakuert fra fergen før den var skikkelig fortøyd til kaia.
Den daglige lederen kan ikke svare på om fergen var ordentlig fortøyd til kai før passasjerene ble førti land, men understreker at fergen var skikkelig fortøyd da han kom til stedet noe senere.
— Grunnen til at kapteinen valgte å legge til kai med bredsiden var motorproblemene. Skal du holde deg inn til kaia med baugen først, som er vanlig prosedyre hos oss, må du ha motorkraft for ikke å skli fra kai, forklarer han.
Han understreker at de ikke ville ha satt fergen i trafikk igjen om de ikke var helt sikre på at alt ombord fungerte som det skulle.
— Vi hadde Sjøfartsdirektoratet med på prøvetur før fergen ble satt i drift og de fant ingen ting å bemerke, konstaterer han.
Når det gjelder ulykken på Hovedøya 29.juni skyldtes denne at reversen på fergens hovedmotor sviktet. Dermed fikk kapteinen ikke redusert farten, slik at fergen fikk et heller ublidt møte med kaia.
— Vi har i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet testet og testet motoren og øvrige systemer på fergen, men ikke klart å finne noen årsak til at reversen plutselig ikke virket, sier Ruud.