Bensin- og dieselbiler kan likevel bli forbudt i Oslo. Illustrasjonsfoto: MPCA https://www.beairawaremn.org/
Trafikksentralene varsler om små endringer i trafikken. Likevel går forurensningen ned i Oslo
Norsk Institutt for Luftforskning antar at dieselforbudet har en effekt og at flere arbeidstakere sykler eller sitter på med naboen til byen.
Tirsdagens dieselforbud på hovedstadens kommunale veier er iverksatt for å forsøke å dempe luftforurensningen i Oslo-lufta. Så langt kan det se ut som om tiltaket virker.
Noen flere reiser kollektivt
— Hos oss har alt gått på skinner, og alle reisende har kommet med. Vi har hatt noen flere reisende på enkelte tog, men stort sett har vi ikke sett noen større endringer i passasjertallet, opplyser pressevakten hos NSB, Liv Eggebø til VårtOslo.
Heller ikke Ruter har merket noen større endringer i trafikken.
— Vi har ikke merket noen stor økning i passasjertallene, og det har faktisk vært færre forsinkelser enn vanlig i morgenrushet, opplyser Ruter til VårtOslo.
Veitrafikken går som normalt
Også veitrafikkbildet er normalt.
— Det har kanskje vært en liten nedgang i biltrafikken men denne har ikke vært større enn hva som er innenfor det normale endringsmønsteret i løpet av en uke, opplyses det fra Veitrafikksentralen i Oslo.
Luftkvaliteten er god
Luftkvaliteten i hovedstaden har derimot bedret seg. Det var forventet at forurensningsnivået skulle være svært høyt allerede klokken 08, men dette ser ut til å ha uteblitt.
— Vi er svært fornøyde med at luftkvaliteten har holdt seg god gjennom morgenrushet. Målestasjonene bikker mellom grønt og oransjt nivå, sier kommunikasjonssjef i Norsk Institutt for Luftforskning, Christine F. Solbakken.
Færre kjører dieselbil
Solbakken mener nedgangen i forurensning viser at publikum er med på å ta ansvar for å forbedre luftkvaliteten i hovedstaden.
— Ut i fra det vi kan se, er det veldig oppmuntrende å kunne fastslå at folk er med på denne «dugnaden» for å forbedre luftkvaliteten i Oslo. Det virker som mange av trafikantene er opptatt av å ta vare på miljøet, sier hun.
Solbakken innrømmer at hun vet sikkert hvorfor luftforurensningen gikk ned tirsdag morgen og formiddag, men antar at flere tar hjemmekontor, sykler eller sitter på med naboen til jobben.