1. september heiste havnearbeider Rune Berre (t.v) og leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars M. Johnsen, piratflagget over Oslo havn. Mandag ble det klart at havna blir såkalt bekvemmelighetshavn. Foto: Christian Boger
Oslo havn får stempelet pirathavn. Havna risikerer nå å tape millioner
Oslo havn kan miste flere hundre millioner i inntekter fra cruisetrafikken etter at havna i dag ble klassifisert som bekvemmelighetshavn.
Vedtaket fra Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) kommer etter en langvarig konflikt mellom Oslo havn og havnas registrerte havnearbeidere.
I to og et halvt år har havnearbeiderne stått nesten uten jobb. Dagens vedtak er siste skritt på veien, fra havnearbeiderne og Norsk Transportarbeiderforbund, for å prøve og tvinge fram en løsning som gir havnearbeiderne tilbake jobbene sine ved havna.
Etter dagens vedtak blir Oslo første havn i Europa som får stempelet bekvemmelighetshavn (port of convenience). Dette er en betegnelse som er forbeholdt havner hvor de registrerte havnearbeiderne ikke blir brukt til lasting og lossing av skip. Oslo blir den andre havna på verdensbasis som får en slik betegnelse. Den andre er havna ved Barrow Island utenfor Australia.
— Vedtaket vil kunne ha en stor innvirkning på skipstrafikken til og fra Oslo havn, sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars M. Johnsen.
Johnsen viser til at spesielt cruisetrafikken til og fra Oslo kan bli skadelidende.
Beregninger utført av Transportarbeiderforbundet viser at Oslo havn, bare fra cruisetrafikken, kan miste inntekter på rundt 200 millioner i året, om rederiene skulle holde seg borte fra Oslo.
Leder for bryggesjauerne i Oslo, Roar Langaard, er svært fornøyd med vedtaket.
— Det var endelig på tide at denne avgjørelsen kom på plass. Det er trist at vi må gå til et så alvorlig skritt. Det er tydlig at verken havnestyret eller byrådet skjønner alvoret i denne saken. Nå får vi se hva de sier, om inntektene uteblir, sier han.
Leder av havnestyret: — Totalt urimelig
Lederen av havnestyret i Oslo, Roger Schjerva (Ap), er svært lite fornøyd med vedtaket i ITF.
— Når Oslo havn og Oslo kommune bruker alle virkemidler vi rår over for å kunne motvirke sosial dumping, mener jeg det er totalt urimelig å erklære Oslo havn som bekvemmelighetshavn. Når det spesielt gjelder fortrinnsretten til arbeid for registrerte havnearbeidere i et felleskontor eid av partene, er denne retten tapt på grunn av begivenheter utenfor havnestyret og havnedirektørens kontroll. Vi er åpen for fortsatt dialog og samarbeid om å bekjempe sosial dumping med alle arbeidstakerorganisasjoner, sier han til nettavisen FriFagbevegelse.