Etter tredve år i dagligvarehandelen hadde Oslogutten Svenn Ove Karlson fått nok og ønsket seg en ny hverdag. De siste fem årene har han betjent sultne sommergjester fra nærbutikken på Lindøya.
Det helt store påskeværet har uteblitt. Påsken markerer gjerne starten på hyttesesongen, og slik er det også på øyene rett utenfor byens havnebasseng. Kaldt og hustrig eller stekende varmt. På hytta skal man gjerne så lenge man har noen fridager.
— Velkommen inn, skal det være rykende ferske brød i dag?, lyder det fra innehaveren av Lindorca handel på Lindøya. Det stemmer, Lindorca, for Lindøya er uten tvil et ferieparadis, om enn av ganske annen karakter enn Lindorcas mer berømte navnebror Mallorca.
En helt annen nærhet til kundene
Det er heller ikke falske løfter den glade kremmer kommer med. Til tross for at vi befinner oss på Lindøya og det er første påskedag, er brødene faktisk rykende ferske. Hemmeligheten bak tilbudet: halvstekte brød og en god bakerovn plassert i et hjørne av butikken.
Annonse
— Jeg stortrives her ute og har gjort det i alle de fem årene jeg har drevet. Her får du et helt annet forhold til kundene enn hva du gjør i en butikk i byen. Her ute er vi et helt eget lite samfunn hvor alle kjenner alle, smiler han.
Det er i disse tider øya virkelig våkner fra sin vinterdvale. Fra påskehelga og ut august er det full fart hos Lindorca handel, selv om den bare holder åpent i helgene fram til 1. juni.
— Foreløpig er det ikke kundegrunnlag til å holde åpent hele uka her ute, så derfor velger vi bare å ha åpent i helgene fram til 1. juni. Når sommersesongen setter i gang for fullt i juni, slipper vi oss også løs.
Vaktmesteren trår til i nødstilfeller
Med Aker Brygge og byens sentrum bare en ferjetur unna, er det heller ikke helt krise om noen av de «fastboende» skulle gå tom for viktige forsyninger i ukedagene. Skulle det være på vei til helt krise, kan nemlig vaktmesteren på øya trå til.
— Jeg har en avtale med vaktmesteren, som har nøkkel til butikken. Han kan hjelpe folk som måtte trenge varer når vi er stengt, og så betaler kundene bare når vi kommer ut i helgene, forteller Karlson.
Fra 1. juni flyter Karlson selv ut på øya, til en hytte han låner av velforeningen.
Bruker 100.000,- på varetransport sjøveien
Uten veitilknytning er Karlson avhengig av å få varer sjøveien. En gang i uka får han leveranser med egen fraktebåt som leverer varene på kaia. Selv frakter han så varene opp til butikken midt på øya ved hjelp av traktor og henger.
— Det er en utfordring å bare få varer en gang i uka, men de problemene som måtte oppstå løser vi. Dette at man har begynt å levere halvstekte brød er jo for eksempel et veldig godt påfunn, slik at vi kan ha ferske brød i butikken hver dag.
Leveringssituasjonen er også mye mer kostbar enn hva som ville vært tilfellet for en vanlig butikk. Det er ikke små summer Karlson bruker på transport av varer i løpet av en sesong.
— Det er på ingen måte billig å få fraktet varer ut her med båt. Jeg bruker vel rundt 100.000 i sesongen på varetransport, sier han.
Voksent utvalg i liten butikk
Lokalet Lindorca handel holder til i er ikke det største en har sett i dagligvaresammenheng. Karlson leier lokalet av velforeningen på øya, men styrer selv driften gjennom eget driftsselskap. Og til tross for trange lokaler er det ingenting å si på vareutvalget.
— Vi har selvfølgelig ikke alt de store dagligvarebutikkene kan tilby, men vi føler at vi har et utvalg som er tilpasset behovet her ute. Særlig prøver vi å ha et godt utvalg av grillmat og drikkevarer, påpeker kremmeren.
Priser som ikke skremmer
Til tross for utfordringer med høye leveringskostnader, og det å være en butikk uten kildetilknytning, er prisnivået i butikken relativt sobert. Kanskje er Lindorca dyrere enn både Rema og Kiwi, men langt billigere enn for eksempel Deli de Luca eller bensinstasjoner.
— Vi er nødt til å legge oss på et relativt sobert prisnivå. Hadde vi ikke gjort det tror jeg nok ikke vi hadde hatt livets rett. Da hadde kundene heller handlet før de kom ut hit.
Til tross for at han står utenfor de store kjedene, har Karlson klart å sikre seg avtaler som gjør at han ikke blir ruinert på innkjøpsrundene sine.
— Vi har i utgangspunktet ganske gode avtaler som ligger tett opp til mange kjedeavtaler. Det gjør det enklere å sørge for å holde prisene på et fornuftig nivå, sier han.
Godt fornøyde kunder
Med et lite samfunn å betjene og en butikk som ser ut til å dekke de aller fleste behov en måtte ha, er Karlson svært godt fornøyd med forholdene til de ferierende på øya.
— Jeg synes vi blir godt tatt vare på her ute, og det er ingen tvil om at hyttefolket er svært glade for at de har en butikk som er åpen her ute hele sommeren, konstaterer han.
Og det stemmer: kundene vet å sette pris på Sven Ove og butikken.