Direktør for miljø og samfunnsansvar i Ramm Aspelin Eiendom, Isak Oksvold (t.h), og sjef i Fortum Charge & Drive, Jan Haugen Ihle, ønsker velkommen til ny ladestasjonen for elbiler på Vulkan P-hus. Foto: Christian Boger
Landets største ladestasjon for elbiler åpner i en garasje på Grünerløkka
JEt ladeparadis for elbiler åpner nå ved Vulkan på Grünerløkka. Garasjens ladeteknologi gir beboere et mye bedre tilbud enn det de har vært vant til tidligere.
Antallet elbiler her til lands øker kraftig og med dette også behovet for gode lademuligheter. På Vulkan parkeringshus på Grünerløkka åpner byrådet nå et ladeparadis for tilreisende og fastboende. Over tre etasjer kan i alt 102 elbilber få sine etterlengtede påfyll av kilowattimer.
Mandag formiddag kunne Aspelin Ramm Eiendom, Fortum Charge & Drive og Oslo kommune ønske velkommen til det splitter nye ladepunktet.
— Stor dag for elbileiere
Annonse
— Dette er en stor dag for elbileiere i Oslo. Her får vi et stort garasjeanlegg med 102 ladepunkter og det nyeste innen teknologi, sier direktør for miljø og samfunnsansvar hos Aspelin Ramm Eiendom, Isak Oksvold.
Aspelin Ramm eier parkeringshuset, og Oksvold kan ikke få fullrost nok samarbeidet som har gjort prosjektet mulig.
Ny teknologi gir nye muligheter
Det nye ladepunktet løser tidligere problemer med mangel på strøm inn til ladeanleggene.
— Presset på strømnettet blir mindre enn hva det har vært tidligere i forbindelse med store ladeanlegg, sier sjef i Fortum Charge & Drive, Jan Haugen Ihle. Sarpsborg-firmaet har utviklet den nye teknologien til ladepunktene.
Beboerne får førsterett
Det nye anlegget vil, med sine 102 ladepunkter, inkludert to hurtigladere, bli landets største ladeanlegg for elbiler. På ettermiddagen og kvelden vil anlegget bli forbeholdt beboerparkering. På dagtid gjelder prinsippet om førstemann til mølla.
Ladestedet tas enkelt i bruk ved å booke beboerparkering gjennom Europarks parkerings-app på mobilen. Elbilister kan parkere gratis på ettermiddagen og natten ved å aktivere beboerparkeringen. Lading skjer ved å aktivere ladepunktet med Fortum app på mobilen eller med et ladekort (en såkalt RFID-brikke).
Behovet blir stadig større
I tråd med at stadig flere går til innkjøp av elbil øker også behovet for antallet ladestasjoner rundt om i byen. Aspelin Ramm ser det som svært interessant å bruke eksisterende og nye parkeringshus som ladestasjoner i stedet for å benytte ladere i gatebildet.
— I mange tilfeller vil det være rimeligere å oppgradere moderne parkeringshus med ladestasjoner for elbiler, fremfor å bygge ladestasjoner i gatene. Dessuten bidrar innendørs parkering til å frigjøre gateareal, slik at gatene kan benyttes til andre formål, som gangfelt, sykkelveier og uteliv, sier Isak Oksvold.
Ønsker offentlige støtteordninger
Norsk Elbilforening er veldig godt fornøyd med den nye ladegarasjen, men ser fortsatt et skrikende behov for ladepunkter for den voksende elbilparken i hovedstaden. De etterlyser økonomiske insentiver fra stat og kommune for å få bukt med utfordringene.
— Ladestasjonen er et kjærkomment tilskudd. Men behovet er voksende, ikke minst i borettslag og sameier. Disse sliter med å få slike anlegg på plass, og vi håper derfor nå det kan være politisk vilje til å få på plass tilskuddsordninger, sier Bu.
Byråd for miljø og samferdsel, Lan marie Nguyen Berg, som stod for den offisielle åpningen av anlegget, lover at byrådet skal gjøre sitt for å legge forholdene til rette for flere ladepunkter for elbiler i hovedstaden.
— Ladestasjoner er et viktig punkt i byrådets strategi for at biltrafikken i Oslo blir utslippsfri. Vi vil vurdere hvordan vi kan øke hastigheten i utbyggingen av ladetilbudet, sier hun.
Interesse fra utlandet
Gjennom Oslo Kommune deltar prosjektet i det EU-finansierte SEEV4-CITIES-prosjektet hvor erfaringene fra Vulkan deles med andre prosjekter i Nordsjø-regionen. En rekke andre europeiske byer som Hamburg og Amsterdam utforsker liknende løsninger.