Til NTB sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at det avgjørende for regjeringen er å sikre et godt transporttilbud i hele landet, og at dette vil stå sentralt i arbeidet med å svare ESA.
Uber gir opp taxi-virksomheten i Norge
Uber ønsker å påvirke regjeringen til å endre regelverket som gjør det ulovlig for selskapet å drive tjenesten Uber Pop.
Taxitjenesten Uber meldte i dag at de ikke lenger kommer til å tilby tjenesten Uber Pop i Norge. Tjenesten, som er hyppig brukt i Oslo, er i direkte konkurranse med taxi-næringen, og, ifølge norsk lov, ikke lovlig.
— Tiden er nå inne for å sette UberPOP på pause i Norge – og komme tilbake igjen når nye reguleringer er på plass, skiver Uber i sin pressemelding.
Krever at Norge endrer løyvesystemet
— Vi ønsker å signalisere at vi ønsker å bli regulert. Det har vi sagt lenge, sier sjef for Uber i Norge, Carl Edvard Endresen, til NTB.
Det europeiske frihandelsforbundets (EFTA) overvåkningsorgan ESA krever at Norge endrer løyvesystemet for persontransport fordi dagens ordning er til hinder for fri konkurransevirksomhet, og Ubers kunngjøring kommer rett før samferdselsdepartementet skal svare på dette.
Fristen er 27. oktober, og tre dager senere trer Uber-pausen i kraft.
Ønsker fortgang i prosessen
Samferdselsdepartementet skulle egentlig komme med en beslutning i sommer, men har gjentatte ganger utsatt svarfristen, og Uber har også tidligere truet med å legge ned driften på grunn av dette.
Til E24 sier Endresen at han ønsker fortgang i prosessen, og at selskapet med pause-melding ønsker å understreke alvoret for samferdselsdepartementet.
— Vi har også klinkende klare anbefalinger fra delingsøkonomiutvalget, som gikk inn for å skrote hele løyveordningen, sier han.
— Uber burde stoppet for lenge siden
På grunn av regelverket har flere sjåfører i Norge blitt anmeldt, 94 førerkort og 11,2 millioner kroner er inndratt, skriver E24. I tillegg fikk Uber nylig en bot på fem millioner kroner for brudd på Yrkestransportloven, ifølge Dagbladet.
Norges Taxiforbund mener Ubers kunngjøring om pause bare er et forsøk på å presse regjeringen.
— Tanken min er at de burde stoppet for lenge siden. Dette er jo ulovlig virksomhet. Dette er bare et spill for galleriet for å presse regjeringen når de skal gi sitt svar til ESA. At en ulovlig virksomhet skal få lov til å drive et slikt spill, synes jeg er helt uhørt, sier styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund til NTB, og legger til at han ikke tror at regjeringen vil endre regelverket.
Ubers andre tjenester, Uber Black og Uberxxl, fortsetter, fordi de juridisk går under limousin-lovgivning, og derfor ikke konkurrerer med taxi-næringen.