Klokkebutikken Thune har merket nedgangen i besøk. Her butikksjef Mia Fossheim Krohn og stortingsrepresentant Michael Tetzschner (H). Foto: Vegard Velle
– Siden vi åpnet i 2005, har veien utenfor vært bygget om tre ganger. Så begynte Stortinget å bygge tunnel, og nå kommer trikkeskinnene
Butikker og restauranter er lei av Stortingets anleggsarbeid. De mener flukttunnelen Stortinget bygger, i tilfelle terror, skremmer kunder, hindrer leveranse av varer og ødelegger arbeidsdager.
– Kundene finner rett og slett ikke veien inn. Årsaken er et høyt bygningsgjerde rett utenfor restauranten. Takterrassen, som vi investerte en million kroner i, kan vi bare glemme å bruke på grunn av alt støvet, sier Jørn G. Bertelsen, økonomidirektør ved Café Christiania.
Ingen vilje til å hjelpe
Handelsstanden i Oslo sentrum er irriterte på Stortinget. Dialogen med Stortinget er fraværende, og det fins ingen vilje til å bøte på problemene som oppstår for handelsstanden på grunn av tunnelbyggingen, mener de.
Annonse
Inne på Café Christiania, øverst i Stortingsgaten, står vinflasker oppstilt langs veggene. Lokalet er smykket med antikke møbler, store oljemalerier og glasskap med gamle klenodier. Ved de fleste av bordene sitter lunsjgjestene og samtaler. Men utenfor er synet mer avskrekkende.
Der står det høye gjerder, veien er sperret av og en blå lift står parkert. Adkomsten og utsikten til restauranten er redusert.
– Vi blir ignorert
– Siden vi åpnet i 2005, har veien vært bygget om tre ganger, i 2014 begynte Stortinget å bygge tunnel her og nå skal det legges trikkeskinner. Alle forstår at man må bygge i en by, men det går an å gjøre det mer hensynsfullt. Vi opplever at utbygging følger på utbygging. Det er farlig å bruke ordet arroganse, men jeg føler at vi blir ignorert, sier Jørn G. Bertelsen.
Han mener restauranten har tapt 3,5-4 millioner kroner i omsetning siden Stortinget startet byggearbeidene. Spesielt har en del walk in-kunder uteblitt. I høst måtte restauranten stenge i to dager på grunn av støyen fra bygningsarbeidene.
– Vi målte en lyd på 80-90 desibel, og det var uutholdelig for de ansatte å jobbe.
Ikke Stortingets ansvar
Da Oslo Handelsstands Forening kontaktet Stortinget fikk de beskjed om at det ikke var Stortingets ansvar å holde kontakten med handelsstanden rundt byggeprosjektet.
– Stortinget ga oss beskjed om at de ville informere gårdseierne, ikke handelsstanden. Det synes vi ikke noe særlig om. Det er formalisme. Gårdseierne har andre behov enn næringene som befinner seg i gårdene, sier Jon Anders Henriksen, næringspolitisk direktør i Oslo Handelsstands Forening.
Stortinget burde snakket med butikkeierne
Handelsstanden mener de taper på den manglende kontakten med Stortinget.
– Interessene og verdiene til dem som påvirkes blir ikke sikret. Hver og en av butikkene i området burde vært spurt om hva anleggseier Stortinget kunne gjøre for oss i byggefasen. I stedet får vi et anonymt informasjonsbrev. Stortinget er tom for virkemidler, mener Jon Anders Henriksen, næringspolitisk direktør i Oslo Handelsstands Forening.
– Kundene finner ikke veien inn
Også inne i klokkebutikken Thune lyser det fra montre fylt med eksklusive klokker, det er lyst og trivelig i lokalene, og personalet er kledd med stil.
– Skal du investere så mye penger i en butikk, må du ha en avkastning. For oss er hver kunde viktig, men nå er veien hit blokkert og mange potensielle kunder finner ikke veien hit, sier Mia Krohn, butikksjef hos Thune.
Hun lurer på hvorfor gjerdet må stå utenfor og sperre inngangen i lange perioder når det ikke er noen byggeaktivitet?
5000 færre kunder
Hos klokkekonkurrenten til Thune, David-Andersen, som ligger i Karl Johans gate, gjennomførte de en telling. Denne viste at antallet besøkende i butikken gikk ned med 5000 personer i de fire første månedene av fjoråret.
– Disse var mennesker som var innom hos oss tidligere. Et slikt tap er selvsagt en bagatell for Stortinget, men utgjør enorme beløp for butikkene vi representerer, sier Jon Anders Henriksen.
Store problemer med leveranser
Et av de største problemene med anleggsvirksomheten er vareleveransene. Leverandørene kommer rett og slett ikke frem til restaurantene eller butikkene. Noe som hindrer leveranser av for eksempel fersk mat, som gjerne leveres flere ganger om dagen.
– Om det er det umulig å parkere i nærheten eller om parkeringen resulterer i bøter, blir leverandørene skeptiske og vil ikke levere før forretningen betaler dem ekstra eller stiller med ekstra mannskap til bæring, forteller Jon Anders Henriksen.
Tetzschner: – Terrortunnelen ikke nødvendig
Også stortingspolitiker Michael Tetzschner (H) er indignert.
– Stortinget lever av tillit. Derfor må vi være overinteresserte når noen berøres av Stortingets egne gravearbeider. Stortinget burde oppsøkt den berørte handelsstanden og spurt hva slags hjelp de trenger.
– Det er her, i handelsstanden, verdiskapningen skjer. Her finner du finansieringsbasen for velferdsstaten. Her finner du sysselsettingen, mener han.
Michael Tetzschner er ikke særlig begeistret for terrortunnelen og prislappen på rundt 1 milliard kroner.
– Utbyggingen er strengt talt ikke nødvendig. Selve ideen om tunnelen er abnorm og et eksempel på at man ikke har prioritert riktig, mener han.
– Hvor er oslobenken
Jon Anders Henriksen etterlyser en offentlig instans som tar et helhetlig ansvar. – For butikkene er det ikke så viktig hvilken myndighet som griper fatt i dette, men noe må gjøres. Om vi får god informasjon om hva som skjer, kan vi for eksempel planlegge vareleveranser og innkjøp i god tid, sier Henriksen.
Han etterlyser en synligere oslobenk på Stortinget, som kjemper for Oslos interesser, akkurat slik andre fylkers representanter gjør.
– Stortinget strekker seg langt
– Vi forstår at gårdeiere og forretningsstanden i området kan oppleve situasjonen som krevende. Vi ønsker en god dialog og et konstruktivt samarbeid. Vi har derfor daglig kontakt med gårdeierne og er med jevne mellomrom innom leietagere som berøres av Stortingets byggeprosjekt. Alle innspill tas opp til vurdering, og vi tilpasser byggearbeidene så langt det lar seg gjøre, sier Terje Olsen, leder for Stortingets eiendoms-, sikkerhets- og serviceavdeling.
Han lister opp eksempler på gjennomførte kommunikasjonstiltak i 2016:
* Vi sendte 15 nyhetsbrev til gårdeierne i området. Hvert nyhetsbrev beskriver fremtidige byggeplaner, med hovedvekt på arbeid som kan forventes å påvirke naboene i nær fremtid.
* Det ble avholdt over 20 møter med gårdeiere og leietakere for å komme frem til gode løsninger for alle parter.
* Stortinget inviterer til månedlige informasjonsmøter med Foreningen Festningskvartalene.
* Stortinget har invitert til tre større informasjonsmøter siden prosjektet startet opp i 2014.