Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Å hente ut bilen igjen koster sjåføren 900 kroner i parkeringsgebyr pluss 2450 for inntauing av bilen. I tillegg koster det 200 kroner dagen å ha bilen stående på inntauingstomta på Ulven.
Hvert år blir det tauet inn om lag 3000 biler i forbindelse med gatefeiingen, viser ferske tall Nettavisen har fått fra Bymiljøetaten. Gebyrene går rett inn i kommunekassa i Oslo kommune. Over ti millioner kroner får kommunen inn fra gebyrene under vårrengjøringen.
– Noen av bileierne blir sure, andre har forståelse for at vi må taue bilene, skal vi klare å gjøre jobben vår, sier presseansvarlig i Bymiljøetaten, Monica T. Olsen til VårtOslo.
Akkurat nå står det 256 biler på Ulven og venter på at eieren skal plukke den opp, opplyser hun.
– Det ligger lister på nettsidene våre med tidspunkter over når vi skal rengjøre de ulike veiene. I tillegg setter vi opp parkering forbudt-skilt i gata minst 24 timer før vi kommer. Bilisten har også plikt til å sjekke bilen sin én gang i døgnet. Vi er klar over at ikke alle kjenner til denne plikten. Derfor prøver vi å ringe bileieren i forkant av tauingen. Da varsler vi om at bilen må hentes straks, om de skal unngå å få bilen tauet, forteller hun.
Hvert år står rundt 15 prosent av de inntauede bilene uavhentet.
– Mesteparten av disse bilene blir kondemnert fortløpende. Biler som skal selges, må stå tre måneder etter at eier er varslet. Vi har flere biler som har stått en stund, sier pressesjefen til Nettavisen.
På dagtid er åtte vårrengjøringslag i arbeid spredt over hele byen, og hvert arbeidslag har 10-12 maskiner i drift. Til sammen er 18-20 inntauingsbiler i gang.
Ifølge Bymiljøetaten har det blitt strødd ut 30.000 tonn med grus i Oslos gater i vinter, som nå altså skal tas opp igjen før nasjonaldagen.
– Vi ligger godt an med årets rengjøring, og alle gatene skal være ferdige før 17. mai, lover Olsen.