Snøsmelteanlegget S/S Terje
Rundt 25 biler i timen dag og natt har snøsmelteanlegget SS Terje tatt imot i vinter.

Et lastebillass med snø hvert tredje minutt. Døgnet rundt. Så mye smeltet snølekteren S/S Terje i vinter

Snøsmelteanlegget S/S Terje smelter snø ved hjelp av energi som hentes ut av plusstemperaturen i sjøvann. Underveis blir vannet renset for alle forurensninger som faste partikler, oljerester og tungmetaller. Det rensede smeltevannet føres deretter ut i fjorden igjen.

Publisert

Det har vært en snørik vinter i Oslo-området, og fra 2. januar og fram til 14. mars har snølekteren S/S Terje på Grønlikaia i Oslo havn tatt imot, smeltet og renset 445 641 kubikkmeter med snø.

Det er det nest største volumet noensinne, bare 2018-sesongen var mer snørik.

– Snømengdene tilsvarer mottaket av et lastebillass med snø fra Oslos gater og torg hvert tredje minutt, døgnet rundt, forteller prosjektleder Hans Kevin i NCC.

Kun ett uønsket stopp

– Det har vært en hektisk sesong der vi i perioder har jobbet sju dager i uken døgnet rundt. Vi har tatt unna den snøen vi har mottatt til enhver tid, og har kun hatt ett uønsket stopp på fire timer i løpet av hele vintersesongen, sier Kevin, som er ansvarlig for driften av snøsmelteanlegget.

Hans Kevin er ansvarlig for driften av snølekteren SS Terje
Hans Kevin er ansvarlig for driften av snølekteren SS Terje. – Det har vært en hektisk sesong.

Med til tider skytteltrafikk til og fra smelteanlegget er det totale antall lastebillass i vinter på 22 103, eller rundt 25 biler i timen dag og natt.

Forurensingen renses vekk

Renseanlegget er et alternativ til miljøbelastende deponering av snø.

Det var sjefingeniør Terje Myrhaug i NCC som hadde ideen til snøsmelteanlegget, og som var ansvarlig for hele utviklingsprosessen fram til anlegget ble satt i drift i Oslo i desember 2011. Derfor heter anlegget Terje.

Anlegget smelter snøen ved hjelp av energi som hentes ut av plusstemperatur i sjøvann. Under og etter smelteprosessen blir vannet renset for alle forurensninger som faste partikler, oljerester og tungmetaller, som fraktes til godkjent deponi. Det rensede smeltevannet føres deretter ut i fjorden igjen.

Snølekteren SS Terje
Både elsparkesykler og betongfundamenter måtte renses ut av snølekteren i vinter.

Fant førerkort og elsparkesykler

– I vinter har vi blant annet renset ut vel 2000 tonn grus samt 1000 tonn slam fra snøen. På slutten av sesongen fikk vi også renset ut to elsparkesykler, så da er vi på snittet fra tidligere vintre, forteller Kevin, i en pressemelding.

Utallige betongfundamenter til skilt, betongsteiner med vekt inntil to tonn, samt et førerkort, er også blant funnene i vinterens snøvolumer.

13. vintersesong

Det er 13. vintersesongen snølekteren håndterer snø på oppdrag for Oslo kommune. Det meste av snøen som håndteres kommer fra kommunens deponier.

– Ved å benytte snølekteren, kan Oslo gå en vår og sommer i møte uten store snøhauger som minner om snøen som falt, sier seksjonssjef i bymiljøetaten, Joakim Hjertum.

Men selv om siste snøfnugg er mottatt, er ikke sesongen helt over for snøsmelteren. Nå venter minst en måned med slamsuging, fjerning av grus og slam, og klargjøring for neste sesong.

Powered by Labrador CMS