David Hickson og A-laget til Skeid gjennomfører en strålende sesong, men må igjen ut og lete etter et sted å treneFoto: Anders Vindegg
Bymiljøetaten skal gjøre et femte forsøk på å lappe sammen det ødelagte kunstgressdekket på Skeidbanen
Mens herrenes A-lag sloss om opprykk til OBOS-ligaen, og alle andre lag er i serieinnspurten, mister Skeid nok en gang hjemmebanen sin. Noen erstatningsbane finnes ikke, bare et rykte om noen ledige timer på Linderudbanen.
På fem dagers varsel stenges Skeidbanen for reparasjon. Banen vil i denne omgang være stengt i ti dager. For mange involverte i Skeid virker det som en parodi.
Nok en gang må alle lagene ut å lete etter ledig treningskapasitet på andre baner i byen. I en by med stor underkapasitet på idrettsanlegg. Er det en nesten umulig oppgave.
— Dette er trist. Det er håpløst, det er slitsomt, og det blir bare verre og verre. Det er på tide at noen sier at nok er nok. Vi gjør det bra sportslig, men vi får stadig brudd i treningsoppleggene våre, sier spillerutvikler Johnny Ademaj i Skeid.
Annonse
Ademaj er engasjert i flere lag enn A-laget, og kan fortelle at forrige gang banen ble stengt, lyktes det ikke Skeids gode jenter 17- lag å finne mange treningstimer.
Alle gode ting er fem
Alle de fire tidligere forsøkene på i reparere banen har mislyktes. I sommer strøk banen på test til FIFA-godkjenning, og reparasjonen som ble gjennomført for under to uker siden gav heller ikke det resultatet bymiljøetaten og baneleverandør ønsket.
Det ble ikke tid nok til å fullføre reparasjonen. Arbeidet skulle ha startet 20. september, men kom ikke i gang før noen dager senere.
Derfor ga bymiljøetaten Skeid beskjed om at banen blir stengt fra 11. til 20. oktober. Skeids A-lag kjemper en innbitt kamp om opprykk til OBOS-ligaen, og ligger i dag på lik poengsum, og med lik målforskjell som rivalen Egersund.
Rammer alle fotballspillere i Skeid
Stengingen av banen har betydning for alle nivåer i Skeid, og for hundrevis av yngre fotballspillere. Frustrasjonen i klubben er stor.
Daglig leder i Skeid, Daniel Holmeide Strand sa i forbindelse med det fjerde forsøket på å lappe sammen banedekket at han hadde liten tro på at det endelig ville lykkes, og at et nytt banedekke var den beste løsningen.