Her heves charterbåten opp fra seks meters dyp torsdag.
Foto: Hans Kristian Riise / Oslo Havn
Slik så det ut da charterbåten ble hevet opp fra vannet etter å ha sunket ved Vippetangen
Torsdag ble den 70 fot lange båten MS Lånan hevet opp fra seks meters dyp, etter at den sank i Silobukta ved Vippetangen for snart to uker siden.
Søndag 21. april sank charterbåten MS Lånan til seks meters dyp, mens den lå til kai i Silobukta ved Vippetangen. Båten sank rett foran øynene på et brannmannskap som var til stede, og det ble raskt bekreftet at det ikke var noen mennesker om bord i den 70 fot lange båten.
Torsdag formiddag ble MS Lånan hevet fra Silobukta, og tilstanden til havaristen skal nå undersøkes.
La ut 100 meter lang lense
Det informerer Oslo Havn om i en pressemelding.
Oppdraget har siden hendelsen bestått i å overvåke havaristen, samt sikre området med lenser for å hindre spredning av eventuell olje og diesel. Det har jevnlig vært befaringer i havnebasseng og rundt øyene i Indre Oslofjord.
Oslo brann- og redningsetat (OBRE) har det overordnede ansvaret for å koordinere aksjonen, sammen med blant andre Oslo Havn og bymiljøetaten.
OBRE har også hatt ansvaret for å håndtere eventuelle utslipp av diesel eller annen forurensning. De har blant annet lagt ut en 100 meter lang lense på tvers av silobukta i bakkant av løftekranen, i tillegg til flere lag med lenser i området rundt havaristen.
Ble bygget om til charterbåt
Brann- og redningsetaten har tidligere informert om at det skal ha vært rundt 3000 liter diesel og olje om bord i havaristen.
– Det har vært et pågående arbeid med å sikre lenser, rense lenser og etablere nye lenser for å hindre spredning av olje og diesel, informeres det om i pressemeldingen fra Oslo Havn.
Parallelt med oppfølging av lenser har Oslo Havn og brann- og redningsetaten jobbet for å få på plass en bergingsoperasjon med profesjonelle aktører. Det er Kambo Marina som gjennomfører hevingen på oppdrag for Oslo Havn.
MS Lånan er eid av Båtturer AS. MS Lånan kommer opprinnelig fra Helgelandskysten hvor den gikk med både passasjerer og gods, men har blitt bygget om til charterbåt. Fartøyet har kontrakt med Oslo Havn om kaiplass for fartøy som driver chartervirksomhet i Oslo havneområde.