Årets by:Larm arrangeres i slutten av februar. Foto: Alier Ajak Wuoi
Årets by:Larm arrangeres i slutten av februar. Foto: Alier Ajak Wuoi

by:Larm-festivalen klarte å komme i mål med 50/50 kjønnsbalanse

Årets by:Larm pågår fra 27.-29. februar og består av seminarer, foredrag og paneler på dagtid og konserter på kveldstid.

Publisert

Litt spesielt foran årets festival ar at programsjef Joakim Haugland sommeren 2019 lovet å fratre stillingen om festivalen ikke nådde målet om 50/50 kjønnsbalanse i 2020. Målet om likestilling har farget mye av opptakten til festivalen.

– Ikke fordi det var vanskelig å nå målet – hele poenget vårt var jo at dette ikke var vanskelig, det var noe vi kan og bør gjøre. Men det skjerpet oss og ga oss en ekstra driv til å stå ekstra mye på for å ha en mangfoldig festivalplakat. Det er by:Larms ansvar å være i front på dette, siden det er her nordisk og internasjonal musikkbransje samles hvert år, sier pressesjef i by:Larm, Erik J. Egenes.

Lunefull bransje

Hvert år samles over 3000 delegater og rundt 5000 publikummere på by:Larm. I år står musikkøkonomi og likestilling øverst på agendaen.

– Musikkbransjen kan være lunefull. I hverdagene mellom episke konsertkvelder og etterlengtede plateslippdager, er det en evig kamp om ikke bare å holde seg aktuell og i front, men også å i det hele tatt holde hodet over vannet.

Superorganism. Foto: Ole Christian Klamas
Superorganism. Foto: Ole Christian Klamas

– Økonomien endrer seg raskt, og hvert år snakker man om «døden av» et eller annet musikkfenomen man har tatt for gitt i uminnelige tider: Klubbdøden, festivaldøden, platedøden, vinyldøden, sier pressesjef Egenes.

Derfor fokuserer årets konferanse nettopp på den økonomiske virkeligheten til musikkbransjen: små marginer og stor risiko.

Høydepunkter

Den anerkjente New York-journalisten Liz Pelly kommer for å snakke om dominansen til Spotify, mens Bruce Pavitt fra plateselskapet Sub Pop vil fortelle hvordan de omgjorde Seattle fra perifer filleby til verdens musikkmekka da han signerte Nirvana på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet.

Den norske punk-legenden Katja Benneche Osvold forteller om hvordan hennes band banet veien for å booke konsertturneer på egen hånd, uten støtteapparat. Festivalen vil også se framover, gjennom festivalens state of-paneler som analyserer samtiden innen live, platebransje og artistutvikling.

Årets festival har vært preget av likestillingskampen. At festivalen oppnådde likestilling mellom kjønnene, baner veien for et mer mangfoldig og inkluderende musikkliv, håper festivalsjefen.

Powered by Labrador CMS