Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Nå er kaien på Bygdønes egentlig ikke ny – den første sto ferdig i 1908. Den skulle da betjene den godt besøkte badeplassen på Bygdønes. Kaien betydde at Bygdøfergen, som startet i 1898, også kunne anløpe Bygdøynes.
Slitedekket i tre var preget av tidens tann. Oslo Havn KF har derfor i vinter fornyet bryggen med et nytt tredekke til sommersesongen 2018. Hele 700 kvadratmeter av tredekket er byttet ut, og nye «treskjørt» er laget rundt brygga. Bæresystemet i betong på stålrørspeler var i god stand.
Oppgraderingen har kostet om lag 2,5 millioner kroner.
Det var byråd for næring og eierskap, Kjetil Lund, som foretok den høytidelige åpningen av anlegget. I sin tale takket han Oslo Havn, representert ved havnedirektør Ingvar M. Mathiesen, for gaven til byen.
Direktør for Maritimt museum, Tove Wefald Pedersen, takket for kaien, som vil gjøre det enklere og hyggeligere å komme til museene på Bygdønes: Maritimt Museum, Frammuseet og Kon Tiki.
Det er liten fare for at den skal bli liggende øde. Bygdøyfergene, som drives av Norwegian Yacht Charter, kjører sju måneder i året og legger til her. Her ligger også S/S «Svanen».
Bygdøyfergene frakter 400.000 passasjerer uten tilskudd fra det offentlige. Direktør for Bygdøyfergen, Kristian Qvigstad, lokker med rimelige sesongkort (250 kroner) og at skoleklasser og barnehager kan kjøre gratis. Fergeturen ut tar 14 minutter ut og 8 minutter tilbake.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.