Dronefoto av det som skal bli Fornebubanen. T-banen blir en ny T-banestrekning som skal gå fra Majorstuen til Fornebu. Den skal stå ferdig i 2027.

Grunneierne på Vækerø skal bidra med finansiering til Fornebubanen

Oslo kommune har signert avtaler med grunneierne på Vækerø, som skal bidra med mellom 300 og 700 millioner kroner til Fornebubanen.

Publisert

Avtalene er inngått med Løvenskiold Eiendom, Norsk Hydros Pensjonskasse, Vedal, Portal Skøyen, Selmer Eiendom og Eiendomsspar, melder NRK.

Før sommeren i fjor var det fare for at Fornebubanen skulle bli skrinlagt på grunn av store kostnadsoverskridelser.

Byrådet sa ja til å fortsette byggingen etter at grunneierne i Oslo og Bærum ga signaler om at de ville bidra med 2,1 milliarder kroner ekstra.

Avtalene på Vækerø er de første som blir signert. Stasjonen på Vækerø har stått på lista over mulige kostnadskutt på Fornebubanen, men er nå reddet.

Bidrag avhengig av tillatelser

Nøyaktig hvor stort bidraget fra grunneierne på Vækerø blir, er avhengig av hvor mye bolig og næring de får lov til å bygge.

– Det vil øke trafikkgrunnlaget for banen, og det er viktig for finansieringen av det som er et av de aller største kollektivprosjektene i Norge. Dette er en vinn-vinn-situasjon, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

I en felles uttalelse sier Vækerø Grunneierlag at det er svært viktig at Vækerø stasjon nå er sikret.

– T-banestasjonen er fundamentet for videre byutvikling mellom Skøyen og Lysaker, uttaler laget.

Dialog med Skøyen og Lilleaker

Oslo kommune har også vært i dialog med grunneiere på Skøyen og Lilleaker for å skaffe mer penger til banen. Det pågår forhandlinger med Mustad Eiendom, som skal bygge ut den såkalte Lilleakerbyen.

– Vi opplever at vi er i en god prosess med grunneier på Lilleaker og det er gode utsikter om ytterlige bidrag til banen, sier byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen (MDG).

En avtale på Lilleaker krever imidlertid at Kommunal- og distriktsdepartementet samtykker til at kommunen kan inngå avtale.

Powered by Labrador CMS