Magnus Øverland Dahl flankert av Zara Vigardt (til venstre) og Åse Kathrine Dahle ønsker publikum velkommen til utstillingen Krenkestreker

Sønnene til den berømte karikaturtegneren gikk gjennom skuffer og arkiver og fant en rekke skjulte skatter. Nå er de utstilt på St. Hanshaugen

Hans Normann Dahl var en karikaturtegner i verdensklasse. Nå kan man se mange av tegningene hans hos Galleri Grotten i Akersveien.

Publisert

Oslo rammeverksted og Galleri Grotten ligger i Akersveien 19. Hos galleriet holdes det i disse dager en utstilling til hyllest for Hans Normann Dahl. Dahl, som døde i 2019, var i en årrekke avistegner i Dagbladet, og høstet internasjonal anerkjennelse for sine satiriske og politiske kommentarer til nyhetsbildet. Galleriet har valgt å kalle utstillingen «Krenkestreker».

Sjef for Galleri Grotten er Magnus Øverland Dahl, sønn av kunstneren. Sammen med broren Kristian har han plukket ut tegningene som blir stilt ut. Utstillingen vil være oppe fram til 29. mai.

Åpningen av utstillingen var som ventet godt besøkt.

Rammemaker av yrke

— Jeg er rammemaker av yrke, og Oslo rammeverksted har hatt 30-årsjubileum. Her i Akerveien har vi holdt til i rundt 28 år, sier Magnus Øverland Dahl (51). Med seg på laget i Galleri Grotten har han kurator og gallerist Åse Kathrine Dahle (46) og Zara Vigardt (31).

Blant bildene som kan sees, finner man biskop Per Lønning som kaster en anti-sex-bombe og karikaturer av Gro Harlem Brundtland, Kåre Willoch og Trygve Bratteli. Man kan også se den russiske bjørnen, tegnet som kamerat Leonid Bresjnev, spille ishockey med tanks, i tillegg til general Charles de Gaulle som elefant med hydrogenbombe. En tegning Dahl vant Montrealprisen, kall det VM i karikaturtegning, for.

Aldri medlem av noe politisk parti

Kristian Øverland Dahl fortalte at den politisk engasjerte kunstneren aldri var medlem av noe politisk parti, men at han aldri skjulte at han var mot EU, mot atomvåpen og tilhenger av jord- og kulturvern. Han satte pris på russisk kultur, men foraktet landets politiske ledere.

Magnus Øverland Dahl ønsker at kunstnere fra forskjellige sjangere skal kunne treffes hos Galleri Grotten. Bak Dahl synes litt av biblioteket hos galleriet.

Ikke noe sjangergalleri

— Etter at far døde fikk vi anledning til å rydde, og til å åpne en galleridel i butikken. Vi håper at dette stedet kan være et sted hvor folk kan treffes på tvers av kunstretningene. Vi ønsker å ha varierte ting, og håper at stedet vårt kan bli et sted der samtidskunstnerne og de klassiske figurative kunstnerne kan være venner, i stedet for å sloss om galleriplass. Vi er ikke noe sjangergalleri, sier Magnus Øverland Dahl.

Dahls bibliotek

Innerst i galleriet er det innredet et rom med bøker. Bøkene var Hans Normann Dahls internett. Det var her han hentet kunnskap om det han skulle tegne. Stolene i rommet sto tidligere i statens æresbolig Grotten hvor Magnus sin morfar, Arnulf Øverland, i sin tid bodde.

— Folk må gjerne komme hit for å lese i bøkene. Det går også an å kjøpe noen av bøkene, sier Magnus.

Mange av Dagbladets lesere fra 70 og 80-tallet vil kjenne igjen Hans Normann Dahls strek i de utstilte tegningene.

Snekker Andersen og Julenissen

Hans Normann Dahl var ikke bare avistegner, men også maler, grafiker og skulptør, samt en mye brukt illustratør. Den kanskje mest kjente boka han illustrerte var Alf Prøysens julefortelling om Snekker Andersen og Julenissen.

— Det var med slike illustrasjoner jeg først ble kjent med Dahl. Siden har jeg studert mange av hans avistegninger fra Dagbladet-tiden, sier Emil Ellefsen (32), og det var for å se igjen noen av disse at Ellefsen tok turen innom Galleri Grotten på utstillingens åpningsdag. Ellefsen tegner til Dagens Næringsliv, og han er blant få som kan fortsette tradisjonen med illustrerte kommentarer til aktuelle nyheter.

Zara Vigardt, den nyeste ansatte hos Galleri Grotten, er kulturhistoriker med hjerte for Oslo.

Skulle bare få rammet inn et bilde

Yngst og ferskest hos Galleri Grotten er Zara Vigardt. Hun har vært ansatt i omtrent fire måneder.

— Jeg skulle bare innom for å få rammet inn et bilde jeg skulle gi i gave. Det var rett før stengetid, men jeg ble stående å prate med Åse og Magnus i et par timer. De hadde sett at jeg hadde skrevet en artikkel i magasinet Minerva. Da jeg gikk hjemover fikk jeg en melding fra dem. De spurte om det fantes muligheter for at jeg kunne jobbe som gallerivakt. Det kunne jeg, forteller Vigardt, med et stort smil.

Zara Vigardt er utdannet kulturhistoriker, og er opptatt av Oslos historie. Historiene om de som aldri kom i historiebøkene, synes hun spesielt er spennende.

Powered by Labrador CMS