Her må reklamefirmaet Ocean Outdoor krype til korset og fjerne reklamen de har satt opp på St. Hanshaugen.Foto: Monica Solberg Brun
Reklamefirma fikk marsjordre. Her rives Pepsi-reklamen vekk i St. Hanshaugen-krysset
Oslo kommune reagerte raskt da det viste seg at det ikke var søkt om tillatelse på to digre Pepsi-reklameskilt på St. Hanshaugen. Nå må reklamefirmaet ta ned plakatene de hang opp. – Det er dominerende og stygt.
En rekke naboer reagerte sterkt da de våknet opp tirsdag. Flere
følte seg invadert av plakatene som ruvet over det sentrale krysset mellom
Ullevålsveien og Waldemar Thranes gate på St. Hanshaugen.
– Det ser jo grusomt ut. Vi er mange som lurer på hvor lenge
det skal henge der, og hvem som tjener på dette. Er dette et felles gode? Og
burde man ikke forhørt seg med nabolaget? spør nabo Sara Greer Middelthon Moe,
som oppdaget reklamen.
En annen person sa i en gruppe for St. Hanshaugen på
Facebook:
– Oppfordrer flere om å sende en mail til bymiljøetaten og
be om at den gigantiske Pepsi-reklamen som dekker hele bygget i krysset
Ullevålsveien/Waldemar Thranes gate fjernes. Virker veldig rart at de har fått
tillatelse til å sette det opp.
Pressetalsperson i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, forklarte at
bannerne var en del av en global konseptfornyelse av merkevaren, og vil være
synlige på leide flater på ti ulike bygninger i Oslo både denne og neste uke.
Ringnes hadde satt ut oppgaven til et reklamebyrå, Ocean
Outdoor.
Og firmaets finansdirektør, Stig Kjos, bekreftet at det ikke
hadde søkt om tillatelse, og kalte reklamen for et reklamestunt.
– Utdaterte regler
– Norge og Oslo er restriktivt når det kommer til
utendørsreklame sammenlignet med andre storbyer i Europa og verden. Vi mener
skilt- og reklameplanen i Oslo er utdatert og ikke nyansert i forhold til
beboere og deres adferd, mener Kjos.
– Noen ganger ønsker utendørsaktørene å teste nye formater
og plasseringer for å få svar, men vi ønsker ikke å fremprovosere ting. Kommer
det klager, så fjerner vi reklamen, og får vi anmodning om å formelt søke, så
gjør vi det, sa han til VårtOslo.
Fikk marsjordre
Kort tid etter fikk reklamebyrået marsjordre fra kommunen. Bymiljøetaten
ga firmaet beskjed om å fjerne plakatene i løpet av sju dager.
– Det er søknadsplikt ved oppsett av slik reklame, og bymiljøetaten
har ikke mottatt en søknad i dette tilfellet. Vår vurdering er at skiltene er
trafikkfarlige og må fjernes, og vi vil kontakte reklameeier med forhåndsvarsel
om vedtak, sa pressevakt Bård Eion Flaen til Kom24, som omtalte saken først.
Nå reagerer naboene på St. Hanshaugen med lettelse.
– Så bra at dere er så våkne. Har ikke vært nede på Haugen
på en stund. Slike stunt må påtales og følges opp. Sette opp slik reklame uten
tillatelse er straffbart, og det er dominerende og stygt, kommenterer en nabo
på Facebook.