Regjeringskvartalet under utbygging.
Byggingen av det nye regjeringskvartalet er i gang. Tunnelen under området, der ring 1-trafikken går i dag, stenges om et år, og anleggsarbeidet skal pågå i tre år.

– Jeg mener det er ganske utrolig at regjeringen vil presse på oss en svindyr veitunnel og velte kostnaden over på Oslo

Staten må ta ansvaret for å unngå trafikkaos i Oslo under byggingen av regjeringskvartalet, mener byrådet i Oslo. De er skuffet over Statens vegvesen og ber samferdselsministeren rydde opp.

Publisert

Tunnelen under regjeringskvartalet blir stengt om et år når det skal bygges en ny tunnel. Tunnelen blir stengt i tre år, og da vil trafikken bli omdirigert gjennom boliggatene. Ruten er tenkt å gå forbi og nær hovedporten til to barneskoler, to videregående skoler og tre kirker i sentrum av byen.

Det er anslått at 17.400 busser, lastebiler og biler går gjennom tunnelen til ring 1 i dag. Gaten er blant de mest trafikkerte gatene i sentrum av Oslo. En trafikkanalyse som ble publisert i 2022, anslår at mellom 2.000 og 6.000 biler vil velge å kjøre gjennom boliggater når tunnelen blir stengt.

– Veldig overrasket og skuffet

Trafikkanalysen sier også at det er en sannsynlighet for at det vil inntreffe ulykker i de små boliggatene der folk sykler og går.

– Jeg mener det er ganske utrolig at Statens vegvesen og regjeringen vil presse på Oslo by en svindyr veitunnel og samtidig velte kostnaden over på Oslo kommune. De har et ansvar for å avbøte tiltak og vurdere dette nøye, som vi føler at de ikke har gjort. Det er jeg veldig overrasket og skuffet over. Det mener jeg samferdselsministeren må rydde opp i, sier Sirin Hellvin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, til NRK.

Powered by Labrador CMS