«Det er med stor glede vi annonserer
det neste steget i vår Oslo-satsing. I løpet av våren 2024 åpner vi Ikea Karl
Johan – en sentrumsbutikk med adresse Stortorvet
7 – midt på Karl Johan», melder Ikea Norge i en pressemelding.
Den svenske møbelgiganten skal her bre seg over i overkant av tusen kvadratmeter, fordelt på to etasjer, og lover et stort utvalg av hjeminnredningsprodukter, rom for inspirasjon, planlegging og bestilling med Oslo-borgernes behov i fokus.
I lokalene i den andre enden av bygget, skal det komme et matbarkonsept Reitan Retail står bak. Stortorvet Matbar skulle ha åpnet i sommer, men ble utsatt og skal etter planen åpne på nyåret.
Ikeas satsing, som også har adresse Stortorvet 7, skal også romme et
mat- og kaffetilbud i kjent Ikea-stil.
Annonse
Bakgrunn for Ikeas sentrumssatsing er et
ønske om å være mer tilgjengelige for Oslo-folk ved å komme tettere på dem der
de bor, jobber og lever, ifølge kjeden selv.
– Unik Ikea-destinasjon
– Dette blir en unik Ikea-destinasjon, og den
første sentrumsbutikken i Norge. Vi har allerede flere planleggings- og
bestillingspunkter på begge sider av Oslofjorden samt to varehus – nå gleder vi
oss til å møte nye og eksisterende kunder midt i Oslo-gryta, uttaler administrerende
direktør i Ikea Norge, Carl Aaby.
Planleggings- og bestillingstjenestene som Ikea i dag tilbyr i Akersgaten flyttes til Ikea Karl Johan, der de lover kundene personlig service fra egne hjemredningseksperter og mulighet til å «se, ta og føle på Ikea-sortimentet».
– Ikea Karl Johan blir et fantastisk supplement
til våre eksisterende varehus på Furuset og Slependen og det nye planleggings-
og bestillingspunktet vårt på Majorstuen. Vi kommer til nok et kollektivt
knutepunkt med yrende liv og vi blir mer tilgjengelige i Oslo enn noen gang, legger
han til.
Nedleggelse og ny åpning
Torsdag denne uken åpner Ikeas nye planleggings-
og bestillingspunkt i Vinkelgården på Majorstuen.
«Kundenes handlemønster og forventninger er i
endring – særlig i storbyer som Oslo. Færre bruker bil, flere bor alene på
mindre plass, netthandelen øker og man forventer rask, riktig og rimelig
levering. Dette gjør at også Ikea endrer seg for å møte kundenes forventninger»,
påpeker kjeden selv i pressemeldingen og utdyper:
«De tradisjonelle varehusene vil selvsagt utvikles og leve videre, men de skal suppleres med nye butikkonsepter og nye måter å møte Ikea på der vi kan tilby det vi alltid har gjort; kvalitetsprodukter og løsninger til fornuftige priser».