Her blir det ikke mulig å ta seg igjennom fra 1. juli av. Da stenges Ring 1 for all trafikk for de neste tre årene. Mens Hammersborgtunnelen skal bygges om, skal Vaterlandstunnelen oppgraderes.
Foto: Erik Larsstuen / Statens vegvesen
Datoen for Ring 1-stengingen klar: – Ikke alle har et valg om å la bilen stå
En uke før fellesferien setter i gang, stenges Ring 1 for all trafikk mellom Oslo Spektrum og St. Olavs gate. Statens vegvesen vil holde trafikken unna bygatene. – Vi håper å få vite mer om konkrete løsninger, sier daglig leder for Tullinsamarbeidet, Øystein Aurlien.
Mandag 1. juli stenges Ring 1-tunnelene og forblir stengt de kommende tre årene.
Mens Hammersborgtunnelen skal bygges om og senkes under nytt regjeringskvartal, vil Vaterlandstunnelen oppgraderes.
– Nå har vi så god oversikt at vi kan sette stengedatoen. Vi velger å stenge Ring 1 når trafikken er lav og det er mindre trykk på kollektivtrafikken, sier prosjektleder for Ring 1-prosjektet i Statens vegvesen, Elin Hermanstad Havik, i en pressemelding torsdag.
Rett før fellesferien
Årets fellesferie starter den 8. juli, en uke etter stengingsdatoen som nå er fastsatt.
– På den måten vil vi legge til rette for en mykere overgang til nytt trafikkmønster og nye ruter for kollektivtrafikken, fortsetter prosjektlederen.
Statens vegvesen har sammen med Veidekke siden i fjor høst jobbet med detaljene i prosjektet, som har møtt motstand fra flere hold, blant annet fra næringsaktører i Tullin-området som ligger tett på tunnelene som nå stenges.
– Håper å få vite mer
– Vi har lenge visst at dette vil føre til store trafikkutfordringer, for hele Oslo-regionen, sier daglig leder for Tullinsamarbeidet, Øystein Aurlien, til VårtOslo etter at stengingsdatoen ble gjort kjent.
– Vi har blitt invitert til møter med både bymiljøetaten og Statens vegvesen neste uke, der vi håper på å få vite mer om konkrete løsninger for blant annet riggområdet de skal ha i Pilestredet, og overgangen for Universitetsgata, fortsetter han.
– I snart to og et halvt år har vi oppfordret til et tettere samarbeid og samspill mellom stat og kommune i dette prosjektet. Det har ikke skjedd, mener Aurlien.
– Silodyrkingen i det offentlige står fortsatt sterkt i 2024. En morsom «fun fact» er at stengetidspunktet er nesten på dagen hundre år etter at Stortinget besluttet at Norges hovedstad skulle hete Oslo, ikke Kristiania. Dette er jo en fin måte å feire på, avslutter han sarkastisk.
Gamle tunneler
Senkingen av Hammersborgtunnelen skjer som et sikkerhetstiltak og betegnes som krevende å gjennomføre som følge av vanskelige grunnforhold.
Statens vegvesen påpeker videre at tunnelene er gamle og har behov for utskifting av installasjoner og reparasjon av konstruksjoner og vegbane.
De forsikrer videre om at all infrastruktur skal skiftes ut slik at kravene til tunnelsikkerhet ivaretas.
Forventer økte køer
Vegvesenet legger imidlertid ikke skjul på at stengingen vil påvirke trafikkbildet i sentrum og presse et allerede presset vegnett ytterligere, hvilket vil gi økte køer.
– Statens vegvesen vil legge til rette for omkjøring på riksveinettet. Vi vil løpende følge opp tiltakene både gjennom ferien og når trafikken bygger seg opp igjen etter ferien, og eventuelt gjøre justeringer, uttaler Halvard Gavelstad, prosjektleder trafikk i Statens vegvesen.
Bilister oppfordres til å bruke Ring 3 og E18 fremfor bygatene nord for Ring 1 når stengingen er et faktum.
Dette som følge av at Vegvesenet ønsker at minst mulig trafikk skal komme inn til bygatene.
Ruter lover gode løsninger
– Det viktigste er å sørge for at de reisende får et best mulig tilbud selv når Ring 1 stenger. Det er umulig forutse nøyaktig hvor store konsekvensene blir, men vi gjør alt vi kan for å begrense dem for de som reiser kollektivt, uttaler Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.
– Vi har funnet gode løsninger for bussene som i dag går gjennom tunnelen og vil jobbe med å informere de reisende i god tid før stengingen om konsekvensene for sin rute, legger han til.
– Må få prioritert
– Ikke alle har et valg om å la bilen stå. Byen har en stor andel trafikk som må frem. Det er for eksempel nødetater, vareleverandører, tjenesteleverandører og kollektivtransporttilbydere. Disse må få prioritet på veinettet, påpeker Elin Hermanstad Havik.
– Privatbilister som har et valg bør kjøre mindre og heller velge kollektivtransport, sykkel eller gange, avslutter prosjektlederen.