Det var mange mennesker som dukket opp på markedsdagen forrige fredag. Her var også en spesielle godteributikk, som har mange følgere på sosiale medier. Etter fredagens aksjon hadde godteributikken sammen med resten av markedet samlet over 200 000 kroner.

Godteributikkens inntekter gikk til humanitær hjelp i Palestina: – Godt å se at vi kan samles for å hjelpe andre mennesker

For den populære godteributikken, som har lokaler på både Kalbakken, Grünerløkka og Linderud, har det alltid vært en selvfølge at deler av forretningen skulle dedikeres til å hjelpe andre. – Denne gangen var det Palestina, men en annen dag kan det være noe annet, sier butikkeieren.

Publisert

Godteributikken Sweet Mint på Kalbakken har ikke holdt på i mer enn åtte måneder, men har likevel vokst seg til å åpne butikk på Linderud, en pop-up butikk på Grünerløkka og en egen nettbutikk.

I løpet av forrige fredag holdt de en innsamlingsaksjon, der 100 prosent av omsetningen på alle butikkene ville gå til humanitær og medisinsk bistand i Palestina, gjennom Leger Uten Grenser og Rahma Islamic Relief Fund.

– En selvfølge

– Det var alltid en selvfølge for oss at en del av forretningen skulle dedikeres til humanitært arbeid. Vi har ikke holdt på lenge, men dette var en mulighet å komme ordentlig i gang, forteller Ziba Sharifi, som er eieren av Sweet Mint. 

– Målet er å støtte flere slike saker i fremtiden, påpeker hun.

I løpet av fredagen kunne også de faste kundene til Sweet Mint følge med på salget direkte. Sharifi forteller at de har mange lojale følgere på sosiale medier, da butikken er aktiv på både Instagram og TikTok. 

– Vi var aktive på sosiale medier hele veien, og oppdaterte følgerne våre underveis. Seerne fulgte med direkte, så det var med på å påvirke omsetningen da de også kunne handle i nettbutikken, sier butikkeieren.

– Hjertevarmende

Målet til Sweet Mint var å samle inn 150 000 kroner. På slutten av dagen hadde de klart å få inn 180 000 kroner. 

– Vi ble overrasket, men det var utrolig hjertevarmende. Det er godt å se at vi kan samles for å hjelpe andre mennesker.

I Markveien på Grünerløkka var Sweet Mint også med på en innsamlingsaksjon, i regi av medieselskapet Vimo Media og Palestinakomiteen. Sammen med Sweet Mint sin innsamling på 180 000, er det samlede beløpet etter denne aksjonen havnet på over 286 000 kroner.

– Det var åpenbart mange som brydde seg, og vi er storfornøyde med summen. Det bekrefter at det er rom for å hjelpe hverandre når det er nød, sier butikkeier Ziba Sharifi.

Flere aktører har den siste tiden annonsert at de vil donere inntektene til mennesker i Palestina som nå er på flukt. Restauranten New Delhi på Tjuvholmen gir torsdag all omsetning til hjelpearbeidet som gjøres for menneskene i Palestina. 

Tidligere denne uka annonserte også rockebandet Valentourettes at de på sin kommende konsert vil gi alle inntektene til Palestinakomiteen

– En hastende, humanitær sak

Det har den siste uken vært mye debatt rundt influensernes uttalelser, eller mangel på uttalelser, om krigen i Israel og Palestina. Noen influensere har også kritisert hverandre for å ikke uttale seg om konflikten. For den lille godteributikken var det aldri noe press utenfra om å gjøre det ene eller det andre. 

– Vi følte vi hadde mulighet og tok avgjørelsen. Dette er noe vi i lang tid ville gjøre, uansett, sier Sharifi.

Mange bedrifter og personer bidrar også i stillhet og i mindre skala, påpeker hun, men har ikke nødvendigvis samme rekkevidde som Sweet Mint. 

– Vi er ganske synlige i sosiale medier, så vi følte vi hadde god mulighet til å bidra. Dette er jo en hastende, humanitær sak, forklarer butikkeieren. 

– Denne gangen var det Palestina, men en annen dag kan det være noe annet. Vi lever godt, og vi må minne oss selv om det som er større enn oss, avslutter Ziba Sharifi.

Powered by Labrador CMS