De tidligere leietakerne fraråder alle å leie bolig fra RSV eiendom. — Det overrasker meg at de opplevde leieforholdet såpass negativt, sier Stine Berg, daglig leder i RSV eiendom.

Tidligere leietakere fraråder alle å leie av RSV eiendom. - De utnytter folk i sårbare situasjoner, sier Tina Andersen Vågenes

— Det er et stort problem at vi har et boligmarked som tillater slik aktivitet blant utleiere, sier Tina Andersen Vågenes. Hun og tidligere leietaker Marit Johansen fraråder alle å leie av utleiefirmaet. — Overraskende at de opplevde leieforholdet såpass negativt, svarer daglig leder i RSV eiendom, Stine Berg.

d— Jeg bodde der i 2014 og 2015, sier Tina Andersen Vågenes. Hun og Marit Johansen er tidligere leietakere av en leilighet på Olaf Ryes plass 10, utleid av RSV eiendom. De ønsker å anbefale folk å ikke leie av RSV.

— Man sitter igjen med en stor følelse av avmakt, av å ikke kunne påvirke hvordan ting som har stor betydning for hverdagen og økonomien din gjøres, sier Vågenes. Noe Marit Johansen, som bodde i samme leilighet som Vågenes fra 2016 til 2017, også stiller seg bak.

— Jeg endte jo opp med en slags følelse av at alle utleiefirmaer er kjipe og ble litt redd for å møte på samme type utleiere igjen. Jeg klarte ikke helt å slappe av med at visse utleiere bare vil andre vel. Man føler seg ikke hørt av dem som er ansvarlig for hvordan du bor, det gir deg en veldig dårlig følelse, forteller hun.

— Lite behjelpelige

RSV eiendom har 650 leietakere fordelt på 300 utleieleiligheter på Grünerløkka, Fredensborg og i Kvadraturen.

Marit Johansen mener RSV eiendom utnytter unge og uerfarne leietakere som ikke har andre boligreferanser å vise til.

— De eier eiendommer på de kuleste stedene i Oslo, og det vet de godt. De legger prisene deretter og lager bittesmå rom med dårlig kvalitet. Man føler at de alltid har en baktanke med den minste lille ting, og det gjør at man blir redd for å si ifra, sier Johansen.

Hun og Vågenes mener RSV utnytter uerfarne leietakere og folk som er nye i byen.

— Man tolker jo som regel folk i beste mening, og siden de fremstår som et profesjonelt firma, tror man at de kommer til å være tilgjengelige og behjelpelige overfor deg som leietaker. Men det stemmer ikke, sier Vågenes.

— Mugg langs hele den ene veggen

Hun forteller at det blant annet var mugg i leiligheten mens hun bodde der.

— Vi forsøkte å vaske det vekk så godt vi kunne, men det gikk ikke bort. Da vi sa ifra om det til RSV, fikk vi som svar at vi ikke kunne tørke klær inne i leiligheten. Men vi hadde jo ikke noe annet sted å tørke klærne våre, sier hun.

Muggproblemet er også noe Johansen trekker frem.

— Vi måtte skrubbe bort og lufte mye på grunn av muggen. Det var svarte prikker på hele vinduskarmen i tre av rommene, og langs hele den ene veggen på ett av soverommene. Vi måtte derfor ha vinduet konstant åpent, for å ikke bidra til enda mer mugg, som vi måtte betale for skaden på. Det ble veldig kaldt, sier hun og forteller at hun under utflytting holdt på å bli belastet for muggskadene.

Marit Johansen mener det er svært hårreisende at RSV ikke fikset opp i muggskadene i leiligheten, men i stedet skyldte på at man ikke skulle tørke klær innendørs.

— Forsøkte å belaste meg for muggskader

— Da tiden for min inspeksjon kom, hadde han jeg fremleide til i en periode ikke luftet like mye som meg. Dermed var det enda flere muggsporer langs vinduskarmen, som RSV mente at jeg skulle belastes for.

— Jeg syns det var hårreisende at vi skulle belastes for skader som tidligere leietakere hadde informert dem om og som de hadde sagt at de skulle ordne opp i, men som de aldri fikset. Det var ikke noe behagelig å bo i mugg. Jeg holdt derfor på mitt og slapp heldigvis å betale. Men de forsøkte å trekke det fra depositumet, det var veldig ubehagelig, sier hun.

— De fikset ikke ringeklokka

Johansen følte hun ikke ble hørt da hun påpekte mangler ved leiligheten.

— Ringeklokka funket aldri mens jeg bodde der, så vi måtte hive ut nøklene fra fjerde etasje hver gang vi skulle få besøk. De forrige leietakerne fortalte meg at de hadde gitt beskjed allerede da jeg flyttet inn, men det ble ikke ordnet opp i.

— Mens jeg bodde der sendte jeg fem e-poster, hvor jeg ba dem om å ordne opp. Jeg fikk ett svar om at det skulle fikses, men det skjedde aldri.

— Følte at jeg var problemet

Både Tina og Marit forteller at de ikke ønsket å bo der lenge. Men selve utflyttingen var ifølge Tina Vågenes en langtekkelig prosess:

— Det tok alt for lang tid fra jeg hadde sagt at jeg ville ut, til jeg faktisk kom meg ut av leieforholdet. Jeg måtte sende en beskjed på mail, som jeg aldri fikk svar på. Derfor gikk jeg til slutt ned på kontoret deres for å hente et utflyttingsskjema, for så å få de nødvendige underskriftene fra de jeg bodde med på at det var greit at jeg flyttet ut.

— Deretter tok det lang tid før vi fikk avtalt en inspeksjon. I tillegg ble jeg trukket i depositumet for inspeksjonen av leiligheten, selv om det ikke var noe galt med den.

— De var uhøflige og lite hjelpsomme i saker som var helt åpenbare. Jeg fikk følelsen av at det var jeg som var problemet, selv om jeg visste at det var helt naturlig å få hjelp til å avslutte leieforholdet. Men det var på en måte som om jeg gjorde noe ugreit, forteller hun.

Husleietvistutvalget: — Utleier skal oppgi skader

— Det er vanlig at man har en befaring av leiligheten ved utflytting, og her er det veldig viktig at man er nøye. Skader som allerede er der når leietaker flytter inn må rapporteres inn til utleier snarest, og dette burde gjøres skriftlig, slik at man kan vise tilbake til det, sier Ida Herlofson, tvisteløser hos Husleietvistutvalget. Hun forklarer at utleier også helst skal oppgi i kontrakten hvilke skader som er i leiligheten fra før.

— Utleier skal i utgangspunktet også oppgi de eventuelle skadene som befinner seg i leiligheten, slik at leietaker er klar over disse og ikke blir stående ansvarlig for disse senere.

Ifølge Stine Berg, daglig leder i RSV eiendom, hadde leiligheten ingen alvorlige skader ved seg.

RSV: Avviser fuktskader

— Ingen av leietakerne ble belastet for skader forbundet med mugg eller sprekker i fliser. Leiligheten hadde heller ingen fuktskader eller muggskader.

— Ifølge våre protokoller flyttet Tina inn i en nymalt leilighet i 2014, og det var ikke bemerket noen mugg eller lignende da verken Tina eller Marit flyttet inn eller ut i perioden 2014-2018. Det er derimot kommentert «fuktskade?» på vinduskarmen på Marit sitt rom. Denne ble avklart som et kondensproblem, og hun ble dermed ikke belastet for dette.

— Hvis det er store, hemmende skader i leiligheten, så fikser vi det. Vi går ikke alltid inn og fikser opp i mindre skader dersom de ikke hemmer de som bor der, sier hun og avviser at de tidligere leietakerne ikke fikk svar fra RSV på henvendelsen om ringeklokka.

Stine Berg, daglig leder i RSV eiendom, avviser at leiligheten var skadet av fukt og mugg. Hun mener også at leietakerne hadde en god tone med henne og utleiefirmaet.

Det stemmer at de sendte e-poster i forbindelse med ringeklokka. Men her fikk de også svar ganske raskt, med beskjed om at det skulle fikses og at det skulle kontaktes en elektriker. Ringeklokken er fikset og virker.

— Nå vet jeg ikke hvor lang tid det tok før ringeklokka ble fikset, men det kan også ha å gjøre med at dette er en jobb som krever at vi tilkaller noen eksternt. Vi må jo ha en elektriker, som kanskje behøver å skaffe ulike komponenter for å fikse det. Dermed kan det ta lengre tid. Det kan hende det tok uker, forklarer hun.

— Opplevde at vi hadde en god tone

Berg legger også til at hun mener det er overraskende at utleierne opplevde leieforholdet som såpass ubehagelig.

— Da Marit bodde der, kan jeg huske at kontrakten hennes var på vei til å gå ut. Da var hun ganske rask med å kontakte oss for å si at hun ønsket å forlenge leieforholdet. Så at dette var et veldig ubehagelig leieforhold, kan jeg ikke får helt til å forstå, sier hun og forteller at hun opplevde kommunikasjonen med de tidligere leietakerne som svært positiv.

— Det var ingen indikasjoner på at noen av dem opplevde leieforholdet som ubehagelig og vanskelig. Tonen var veldig hyggelig underveis, og vi hadde mye kontakt frem og tilbake. Begge spurte meg også om jeg og vår forvalter ønsket å være deres referanse, noe jeg syns var hyggelig.

— Når det gjaldt depositumet Vågenes ble trukket for, skyldtes det at hun valgte å bryte ut av kontrakten midt i kontrakttiden og derfor måtte dekke utleiers kostnader i henhold til husleieloven, sier Stine Berg.

— Jeg var høflig fordi jeg var redd

Leietaker Johansen svarer at den gode tonen skyldtes frykten for å havne i problemer med utleierne.

— Jeg var så sykt snill og overdrevent høflig overfor dem i alle henvendelser, noe jeg gjorde fordi jeg kjente på usikkerheten og frykten for at de kunne gjøre livet kjipt for meg.

— Jeg hadde jo i tillegg bare RSV som min potensielle leiereferanse til videre leieforhold, siden jeg var ung og helt ny i byen, så jeg måtte opprettholde den gode tonen, forteller hun.

— De utnytter situasjonen til unge som trenger bolig og som ikke er klar over sine egne rettigheter. Selv følte jeg at RSV utnyttet meg i en sårbar situasjon hvor jeg som ung og relativt ny i hovedstaden hadde et behov for å finne meg et bosted, sier Tina Andersen Vågenes.

— Anbefaler ingen å leie av RSV

I dag bor både Vågenes og Johansen i det de beskriver som hyggeligere boforhold. Vågenes ønsker imidlertid å gi en beskjed til unge om å holde seg unna RSV eiendom.

— RSV er et eksempel på et stort firma som ikke er interessert i å bli kontaktet og som gjør alle mulige prosesser veldig vonde og vanskelige for leietakerne som henvender seg til dem. Jeg ville anbefalt folk å leie fra alle andre enn RSV hvis de har muligheten til det.

Stine Berg ønsker imidlertid å legge til at leieforholdet hos RSV er frivillig, og at de selv har nok av fornøyde leietakere å vise til.

Selvfølgelig kan vi gjøre feil, og da skal vi få beskjed om det. Det kan være dette med ringeklokka tok lenger tid enn det burde. Men jeg kan ikke se at dette er utnytting eller handler om utnytting. Vi opplevde dem som hyggelige leietakere, og det gjør vi egentlig generelt med våre leietakere. Det er veldig sjelden vi får så krass tilbakemelding, det skjer nesten aldri, sier hun.

Powered by Labrador CMS