Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) opplyser om at fjerningen av de eksisterende parkeringsplassene i Sinsenveien for å kunne etablere sykkelfelt på begge sider av kjørebanen, anbefales med hensyn til at trafikksikkerhet blir prioritert.

Opptil 60 parkeringsplasser må vike for sykkelfelt og fortau i Sinsenveien

Som følge av at det skal etableres tosidig sykkelfelt og fortau i Sinsenveien, vil mellom 50 til 60 parkeringsplasser forsvinne. Tiltaket anbefales for å prioritere områdets trafikksikkerhet.

Publisert

Oslo kommune har en overordnet målsetting om å stimulere og legge til rette for økt bruk av miljøvennlig transport og øke andelen syklister.

En reguleringsplan for Sinsenveien mellom Lørenveien og Dag Hammarskjölds vei innebærer at 50 til 60 parkeringsplasser blir fjernet til fordel for tosidig sykkelfelt og fortau, hvilket ble bekreftet av Plan- og bygningsetaten under et møte i byutviklingsutvalget i midten av november.

Prioriterer trafikksikkerhet

I et skriftlig spørsmål til byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) ber Sofia Rana (Rødt) byråden gjøre rede for parkeringsdekningen for bevegelseshemmede i området.

Marcussen, som i den forbindelse eksplisitt viser til Byrådsavdeling for miljø og samferdsel, skriver ellers i sitt svar at hun gjennom Plan- og bygningsetaten har blitt orientert om at det ikke var aktuelt med breddeutvidelse av Sinsenveien for å kunne tilrettelegge for sykkelfelt og bedre fremkommelighet for både for syklister og fotgjengere.

— Dette på grunn av begrensninger på begge sider av gaten, det vil si boligreguleringer i Lørenbyen på østsiden av gaten og den gul-listede Sinsen Hageby på vestsiden av gaten, skriver Marcussen.

Videre opplyser byråden om at fjerningen av de eksisterende parkeringsplassene for å kunne etablere sykkelfelt på begge sider av kjørebanen, anbefales av etaten med hensyn til at trafikksikkerhet prioriteres over parkeringsplasser.

Powered by Labrador CMS