Butikksjef Kristin Hareide (49) håper flere får øye på bruktklær gjennom Fretex sitt nye kleskonsept.Foto: Sondre Aasen
Dette er stadig mer populært. Bruktkjeden Fretex åpner nytt gjenbrukskonsept på Grünerløkka og i Universitetsgata
– Jeg elsker å gå i secondhand-butikker for å se om jeg finner skatter. Nå leter jeg bare etter noe som er litt spesielt, sier Mai Lisa (31). Fretex lanserer nå et nytt konsept i Fretex-butikkene på Grünerløkka og i Universitetsgata.
Torsdag åpnet den nye satsingen på Fretex Grünerløkka, ved Olav Ryes plass, og det var et spent team av ansatte som åpnet dørene.
På innsiden oppleves butikken mer romslig og oversiktlig. Utvalget er blitt litt mindre for å gjøre det lettere å lete etter klesplagg innen bestemte klesstiler og merker. Det tok ikke lang tid før butikken var full av mennesker på jakt etter brukte klesskatter.
– Jeg går hit ofte, men i dag hadde jeg hørt rykter om en ny lansering og ville komme innom for å se, smiler Karin Fou, en av dagens spente kunder.
Hun har alltid vært opptatt av gjenbruk, og i dag er hun på jakt etter klær og gaver til sine to sønner. Hun liker den nye profilen i butikken, men innrømmer at det ikke er bestemte klesstiler og trender hun er mest opptatt av.
Annonse
Ulike handlevaner
Ifølge kjedesjef i Fretex, Kristin Hareide (49), er hun ikke alene om det. Hun kan fortelle at Fretex har gjennomført en landsdekkende undersøkelse for å få mer kunnskap om folks handlevaner. Der kom det frem at blant de som handler brukt, som Karin Fou, er ofte bærekraft den viktigste motivasjonen.
– Det er i tiden og mer og mer populært. Det er vi veldig takknemlige for, forteller hun.
Blant flertallet som kjøper klær, er det oftere en bestemt type klesstil eller klesmerke som er viktigst, viser undersøkelsen. Derfor lanseres Fretex Arkivet-butikkene som skal gjøre det enklere for kunden å finne dette brukt ved å ikke ha så bredt sortiment, men heller flere varer innenfor hver kategori.
– Målet er å introdusere folk for alt det fine man kan få kjøpt brukt. Med Arkivet håper vi å åpne øynene for kunder som ikke har vært innom Fretex tidligere eller som aldri har handlet brukt og som kanskje har opplevd det litt krevende å lete i bruktbutikker. Vi ønsker å gjøre det litt enklere for dem å komme i butikkene våre og bli positivt overrasket, forteller Hareide.
Skattejakt
For mange av de som er på plass på åpningsdagen ved Olav Ryes plass på Grünerløkka er imidlertid selve skattejakten en del av opplevelsen. Nesten alle VårtOslo prater med har kommet uten å lete etter noe bestemt.
– Jeg elsker å gå i secondhand-butikker for å se om jeg finner skatter. Nå leter jeg bare etter noe som er litt spesielt. Ikke klesplagg som er generiske og som kan fås tak i alle andre steder, men noe som har litt personlighet, forklarer Mai Lisa Guinoo (31), mens hun blar gjennom et klesstativ med forskjellige jakker.
Sofie Andersson Reitan gir en lignende forklaring for sitt besøk på Fretex Grünerløkka denne dagen.
– Jeg bor i nærheten så jeg prøver å stikke innom jevnlig for å få med meg når det kommer noen skatter. Jeg prøver å tenke på forbruket mitt og leter derfor ofte etter brukt.
Litt mindre leting
Ingen av dem var på forhånd klar over at det var et nytt konsept i butikken som skulle gjøre det enklere for dem å finne plagg innen bestemte stiltyper. Kjedesjefen kan likevel berolige alle som frykter at opplevelsen av skattejakt skal bli borte.
– Vi har jo fortsatt bare én av hver vare, så skattejakten vil man få uansett hvilken Fretex-butikk man går i. Noen er kjempeglad i å bruke lang tid på å lete, mens andre ikke er det. Derfor har vi dette nye konseptet på Grünerløkka og i Universitetsgata som er litt mer myntet på de som ikke har lyst til å bruke fullt så mye tid på å lete. Og så har vi de andre butikkene for alle som ønsker en litt større bredde i sortimentet.
Trendsetterne på Grünerløkka
For å treffe på vareutvalget forteller hun at det jobbes mye med god dialog med butikksjefer og ansatte, som får tilbakemeldinger fra kunder. De har egne tekstilsorteringsanlegg hvor tilbakemeldingene danner grunnlaget for hvilke varer som plukkes ut til den enkelte butikk. På denne måten plukker de varene som kundene etterspør og er interessert i å finne.
– Det skal være tydeligere hvilke typer varer man kan finne i disse butikkene.
Kundene som handler i butikken på Grünerløkka omtaler hun som trendsettere som ofte kommer seks måneder før trendene setter inn. Dette skal det i større grad tas hensyn til i Arkivet-konseptet.
– Nå er det 2000-tallet og «Y2K» som er det store. Her opplevde vi at forespørslene kom tidlig og at det er her det selger. Hadde vi sendt disse varene til Universitetsgata, så hadde det ikke solgt like godt. Om seks måneder er det nok ikke lenger like populært her, men da kan det kanskje være mer interessant for noen av de andre butikkene.
Blir det dyrere?
Kristy Nicholson er også på Grünerløkka denne dagen, men ser ikke på seg selv som en trendsetter. Heller ikke hun hadde fått med seg at det var lansering i dag, men hun synes det er bra om flere handler brukt.
– Jeg har kjøpt vintage hele livet og jeg synes det er veldig bra om flere blir opptatt av å kjøpe brukt, forteller hun.
Hun har likevel en bekymring knyttet til at det skal føre til stive priser. I Arkivet-butikkene vil det være flere varer av litt dyrere merker. Kjedesjefen går denne bekymringen i møte.
– Vi prøver først og fremst å basere varesorteringen på stiltype. Fretex skal fortsatt være for alle, og du vil kunne finne gode priser i alle våre butikker, sier hun.