Zeina Bali (33), daglig leder i Masahat, ønsker å få rom til arabisk kultur innen kulturlivet i Oslo. Nå ruller Masahat-festivalen fram til 24. september.

Zeina (33) ønsker å synliggjøre arabisk kultur i Oslo: – Presenteres ikke nyansert kunnskap

Zeina Bali (33) ønsker rom og møteplasser for å formidle arabisk kultur i Oslo. Nå er Masahat-festivalen i full gang: – Vi hører ofte om Midtøsten fra norske eksperter, men det er ikke så mange norsk-arabere som er tilstede i den offentlige debatten. Med arrangementene våre og festivalen vår ønsker vi å være en motvekt.

– På den tiden jeg kom til Norge, i 2015, var det mye oppmerksomhet rundt Syria. Det var Syria på TV, i radio og i aviser, men det var alltid en norsk ekspert som skulle forklare hva som skjedde. Syriske stemmer kom inn som øyenvitner. Det var ingen syriske bidragsytere til fortellingen. Dermed forsvant også en bit av totalbildet i historien om hva som skjedde i Syria, sier Zeina Bali (33).

Ikke ensbetydende med problemer

Nå ønsker hun å gjøre arabisk kultur mer synlig i Oslo, og at arabisk ikke skal oppfattes som et synonym for problemer.

– Vi i Masahat jobber for å skape et mer mangfoldig kulturliv her i Oslo, hvor vi fokuserer mye på å løfte opp arabisk kunst og kultur og gi et talerør til kunstnere fra den arabiske verdenen og diasporaen her i Norge og Oslo. Masahat er flertall for «rom» på arabisk, og det vi har gjort er å skape rom og møteplasser for å formidle arabisk kultur, sier Bali.

– Jeg er utdannet arkitekt, så dette kan jeg. Karl Sharro aka satirikeren KarlreMarks med en lettfattet oversikt over hvem som er venner med hvem i Midtøsten.

Zeina Bali er daglig leder for Masahat, arabisk kultur i eksil. Hun bor i bydel Gamle Oslo, er gift og har en datter. Hun har en master i International Development and Management fra Lunds universitet, og hun har mye på hjertet.

Ikke nyansert kunnskap

– Det er en kjensgjerning at det ikke presenteres så mye nyansert kunnskap om arabisk kultur. Norge har en lang tradisjon for å engasjere seg i Midtøsten, og vi hører ofte om Midtøsten fra norske eksperter, men det er ikke så mange norsk-arabere som er tilstede i den offentlige debatten. Med arrangementene våre og festivalen vår ønsker vi å være en motvekt. Vi i den arabiske diasporaen i Norge har også en stemme, og kan fortelle historiene om våre hjemland, sier Bali.

«Møt ekspertene»

«Møt ekspertene» hadde Masahat-festivalen kalt åpningen av festivalen på Melahuset i Mariebosgate på torsdag. Den londonbaserte satirikeren Karl Sharro, mest kjent gjennom sin Twitter-konto KarlreMarks, og satiriker, komiker og forsker Mona Abdel-Fadil harselerte med vestlige såkalte eksperters forståelse av Midtøsten og Nord-Afrika.

Olav og Martine Heian-Engdal koste seg med å høre på Kral Sharro og Mona Abdil-Fadil på Melahuset.

Flott at det finnes i Oslo

Salen i Melahuset var fullsatt, og blant tilhørerne var Martine og Olav Heian-Engdal.

– Det var min idé å gå hit i dag. Jeg er en stor fan av det arbeidet Zeina Bali og Masahat gjør, og synes det er flott at det finnes et slikt miljø i Oslo. De tar i et tak, og arbeider med arabisk kultur i Oslo, sa Martine (42). Olav Heian- Engdal (42) var kjapt frampå med å si at han ikke var vond å be om å bli med.

Er forsker, ikke magedanser

Helt seriøst leste Sharro fra vestlige uttalelser og analyser av Midtøsten, før han, med god respons fra publikum, kom med sine forslag om hvordan løse europeiske problemer som for eksempel Brexit.

– Jeg håper alle forsto at dette er satire, og at det var lov å le, sa han etterpå.

En av de viktigste kildene for forståelse av samfunnet i Nord-Afrika og Midtøsten, er taxi-sjåføren, som kjører vestlige journalister og eksperter fra flyplassen til hotellet, sa Mona Abdel-Fadil. Hennes satiriske framstilling av samfunnet i Oslo var bygd på de samme grundige undersøkelsene. Meget underholdende, og tankevekkende.

Mona Abdel-Fadil tok for seg det typisk norske, og i all humoren kunne publikum forstå alvoret bak. Når ekspertene ikke har god nok kunnskap, men støttet seg på gamle myter som faktagrunnlag, blir konklusjonene feil, eller i baste fall misvisende.

— Jeg har fått spørsmål om jeg er magedanser på forskersenteret. Det er jeg ikke, men når jeg kjeder seg på akademiske konferanser har jeg sagt at jeg jobber som magedanser på det orientaliske instituttet på universitet. Jeg er forsker, men ser at mitt seriøse arbeid kan gå over i mitt satiriske, fortalte hun til publikum. 

Mona Abdel-Fadil trekker på sin erfaring som forsker når hun tuller med forskerrollen som karakteren hun spilte den kvelden. 

Hun snakket om hvordan hennes karakter hadde sin utdannelse i Occidental Studies som er en satirisk kommentar på Oriental Studies. 

Festivalen varer til 24/09.

Powered by Labrador CMS