Zeina Bali (33), daglig leder i Masahat, ønsker å få rom til arabisk kultur innen kulturlivet i Oslo. Nå ruller Masahat-festivalen fram til 24. september.Foto: Anders Høilund
Zeina (33) ønsker å synliggjøre arabisk kultur i Oslo: – Presenteres ikke nyansert kunnskap
Zeina Bali (33) ønsker rom og møteplasser for å formidle arabisk kultur i Oslo. Nå er Masahat-festivalen i full gang: – Vi hører ofte om Midtøsten fra norske eksperter, men det er ikke så mange norsk-arabere som er tilstede i den offentlige debatten. Med arrangementene våre og festivalen vår ønsker vi å være en motvekt.
– På den tiden jeg kom til Norge, i
2015, var det mye oppmerksomhet rundt Syria. Det var Syria på TV, i radio og i
aviser, men det var alltid en norsk ekspert som skulle forklare hva som
skjedde. Syriske stemmer kom inn som øyenvitner. Det var ingen syriske
bidragsytere til fortellingen. Dermed forsvant også en bit av totalbildet i
historien om hva som skjedde i Syria, sier Zeina Bali (33).
Ikke ensbetydende med problemer
Nå ønsker hun å gjøre arabisk kultur mer synlig i Oslo, og
at arabisk ikke skal oppfattes som et synonym for problemer.
– Vi i Masahat jobber for å skape et mer mangfoldig
kulturliv her i Oslo, hvor vi fokuserer mye på å løfte opp arabisk kunst og
kultur og gi et talerør til kunstnere fra den arabiske verdenen og diasporaen
her i Norge og Oslo. Masahat er flertall for «rom» på arabisk, og det vi har gjort er å
skape rom og møteplasser for å formidle arabisk kultur, sier Bali.
Zeina Bali er daglig leder for Masahat, arabisk kultur i
eksil. Hun bor i bydel Gamle Oslo, er gift og har en datter. Hun har en master
i International Development and Management fra Lunds universitet, og hun har
mye på hjertet.
Annonse
Ikke nyansert kunnskap
– Det er en kjensgjerning at det ikke presenteres så mye
nyansert kunnskap om arabisk kultur. Norge har en lang tradisjon for å
engasjere seg i Midtøsten, og vi hører ofte om Midtøsten fra norske eksperter,
men det er ikke så mange norsk-arabere som er tilstede i den offentlige
debatten. Med arrangementene våre og festivalen vår ønsker vi å være en
motvekt. Vi i den arabiske diasporaen i Norge har også en stemme, og kan
fortelle historiene om våre hjemland, sier Bali.
«Møt ekspertene»
«Møt ekspertene» hadde Masahat-festivalen kalt åpningen av
festivalen på Melahuset i Mariebosgate på torsdag. Den londonbaserte
satirikeren Karl Sharro, mest kjent gjennom sin Twitter-konto KarlreMarks, og satiriker, komiker og forsker Mona
Abdel-Fadil harselerte med vestlige såkalte eksperters forståelse av Midtøsten
og Nord-Afrika.
Flott at det finnes i Oslo
Salen i Melahuset var fullsatt, og blant tilhørerne var
Martine og Olav Heian-Engdal.
– Det var min idé å
gå hit i dag. Jeg er en stor fan av det arbeidet Zeina Bali og Masahat
gjør, og synes det er flott at det finnes et slikt miljø i Oslo. De tar i et tak, og
arbeider med arabisk kultur i Oslo, sa Martine (42). Olav Heian- Engdal (42)
var kjapt frampå med å si at han ikke var vond å be om å bli med.
Er forsker, ikke magedanser
Helt seriøst leste Sharro fra vestlige uttalelser og
analyser av Midtøsten, før han, med god respons fra publikum, kom med sine forslag om hvordan løse europeiske
problemer som for eksempel Brexit.
– Jeg håper alle forsto at dette er satire, og at det var
lov å le, sa han etterpå.
Mona Abdel-Fadil tok for seg det typisk norske, og i
all humoren kunne publikum forstå alvoret bak. Når ekspertene ikke har god nok
kunnskap, men støttet seg på gamle myter som faktagrunnlag, blir konklusjonene feil, eller i baste fall misvisende.
— Jeg har fått spørsmål om jeg er magedanser på
forskersenteret. Det er jeg ikke, men når jeg kjeder seg på akademiske konferanser har jeg sagt at
jeg jobber som magedanser på det orientaliske instituttet på universitet. Jeg er forsker, men ser at mitt seriøse
arbeid kan gå over i mitt satiriske, fortalte hun til publikum.
Mona Abdel-Fadil trekker på sin erfaring som forsker når hun tuller med forskerrollen som karakteren hun spilte den kvelden.
Hun snakket om hvordan hennes karakter hadde sin utdannelse
i Occidental Studies som er en satirisk kommentar på Oriental Studies.