Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
I Schweigaardsgate slet Hilde Restad (42) og mannen Nadim Khoury (41) med at det stadig vekk var tagget på verandadøren deres. — Døra står på bakkeplan så vi så veldig ofte at noen hadde tagget på den, sier Restad.
Mannen Nadim Khoury kom dermed med et forslag om at hvis de selv har et kunstverk på døren kommer det kanskje ikke til å være andre som vil tagge over, siden de vil respektere verket.
— Vi spurte derfor Raya, som vi kjente godt siden hun har bodd i området. Vi spurte om hun kunne male et bilde som hun hadde fra før, og det gjorde hun med glede, forteller Restad.
Amatørkunstneren Raya Al-Dallal (34) malte verket litt og litt i løpet av sommeren og ble ferdig i begynnelsen av august. Hun forteller selv at hun ble overrasket over at de spurte henne, og at opplevelsen av å male i gaten foran forbigående var inspirerende og gøy.
— Jeg ble overrasket og ydmyk for prosjektet som vennene mine hadde fått godkjent av borettslaget til å skape. Jeg var spent for å starte fordi det var lenge siden jeg hadde malt og tegnet, så inspirasjonen var begrenset, sier kunstneren.
Selv om Al-Dallal var litt i tvil sier hun at verket som Restad og Khoury ønsket seg ga henne den inspirasjonen og de positive reaksjonene hun trengte. — Jeg fikk mye inspirasjon fra deres begeistring og fra maleriet de pekte ut fra mine verk, sier hun.
Verket paret pekte ut var et maleri Al-Dallal hadde malt i 2018: En kvinne som angripes av mørke kråker. — Det reflekterer tanker og opplevelser fra krig. Den fredelige kvinnen i drømmende tilstand blir angrepet av kråker, som i arabisk kultur representerer det mørke og det ubehagelige. En metafor for konflikter, forklarer hun.
Raya Al-Dallal er syrer og iraker, fra en kunstnerfamilie og har drevet med kunst siden hun var liten. Kunsten er hovedsakelig en hobby for Raya, som ellers er lærer og underviser i minoritetsopplæring og arabisk språk.
— Det er alt for lite gatekunst og kunst i det offentlige rom generelt. Vi ser hovedsakelig store, kostbare kunstverk som i Ekebergparken og Munch museet, der artistene er godt kjent fra før, forklarer Al-Dallal.
— For lokale kunstnere er det lite mulighet for å lage spontan gatekunst. Det spontane er mer livlig og såklart billigere, og kunsten blir tilgjengelig til alle og ikke bare de rike, sier hun.
Restad og mannen forteller at det var en fin opplevelse, og håper at andre kan gjøre det samme. — Det var en kjempeflott opplevelse å følge Raya male døren i sommer. Vi er jo kjempefornøyde og håper at dette varer, sier Nadim Khoury.
— Vi håper det kan inspirere til lignende. Det virker som folk synes det er fint og hyggelig, der alle slags folk som gikk forbi stoppet opp og slo av en prat, forteller Restad.