Sykepleierne Therese Skogsberg (t.h) og Vathana Lingatharan er svært fornøyde med utviklingen hos Inger Nilsen fra Kampen de siste månedene. De mener at "tillitsreformen" i helsetjenesten har mye av æren. Foto: Christian Boger
Smartere eldreomsorg fikk sengeliggende Inger (85) opp av senga og ut på handleturer igjen
I november var Inger Nilssen (85) sengeliggende. I dag kan hun handle på butikken og invitere til middagsselskap igjen hjemme på Kampen.
Hun har fått igjen livsgnisten gjennom en reform i hjemmesykepleien kjent som "tillitsreformen".
— Det føles så utrolig godt å ha fått tilbake trua på seg selv. Skal det være en kopp kaffe.
I 77 år har Inger Nilsen bodd i det samme koselige gule trehuset midt på Kampen. Fra stuevinduet i Hølandsgata kan han hun i gråværet betrakte både hage og naboer.
Etter å ha blitt enke og siden vært ut og inn som pasient ved bydelens sykehjem, er hun nå tilbake i barndomshjemmet takket være den såkalte "tillitsreformen". Hun forteller om en lang prosess fra å være sengeliggende og motløs til nå endelig å ha fått tilbake troen på livet.
Annonse
— Hverdagen er blitt mye enklere
I praksis skal reformen blant annet føre til mye tettere oppfølging av Inger og andre brukere av hjemmetjenesten.
— Etter siste opphold jeg hadde på sykehjem, etter å ha brukket lårhalsen, følte jeg at jeg trengte veldig mye hjelp og dagene var harde å komme seg gjennom, forteller Inger.
— Men gjennom den oppfølgingen jeg har fått fra hjemmetjenesten de siste månedene, føler jeg at hverdagen er blitt mye enklere og at jeg igjen klarer å sette meg hverdagslige mål i livet.
Skal gi bedre individuell oppfølging
Den nye driftsformen ble satt i gang etter at det rød-grønne byrådet inntok byrådskontorene i rådhuset på senhøsten 2015.
Reformen skal for eksempel gjøre det mulig å ta mer utgangspunkt i det som er viktig for de enkelte brukerne. Brukerne skal kunne trygges på en bedre måte fordi man har bedre individuell oversikt. Det skal for eksempel være lettere å endre til riktigere medisinering og fysisk oppfølging.
Brukerne skal få større ro og færre kontaktpersoner å forholde seg til. Dialogen med pårørende skal også bli lettere når man jobber så tett på den enkelte.
En helt ny person
På besøk denne formiddagen er sykepleierne Therese Skogsberg og Vathana Lingatharan, engasjert i hjemmetjenesten i bydel Gamle Oslo på grunn av tillitsreformen. Det er de som har ansvaret for den daglige oppfølgingen av Inger. De forteller om en helt ny person.
— På oppstartmøtet vårt med Inger i november var hun både nedstemt og trist. Hun har alltid vært en bestemt dame, men opphold på sykehjem og andre utfordringer har tæret på. Derfor gleder det oss veldig å se at det arbeidet vi har gjort sammen, gjennom den nye tillitsmodellen, har fungert bedre enn forventet, sier Skogsberg.
Kan dra på handleturer igjen
For å få Inger ut av håpløsheten og finne tilbake livsgnisten, forteller Skogsberg at det var viktig at hun selv satte seg mål på hva hun ønsket å få ut av hverdagen.
— Noe av det første Inger sa til meg var at hun ønsket å kunne komme seg ut igjen og at hun savnet det å kunne gå på butikken. Da bestemte vi oss sammen for at dette var noe vi skulle få til, forteller sykepleieren.
I dag er målet nådd og Inger, som alltid har vært glad i å lage mat, kan selv komme seg ut både for å handle og foreta andre nødvendige gjøremål.
— Jeg er veldig glad i innvandrerbutikkene på Grønland og Grønlands Basar. Nå er det bare å bestille en TT-drosje og kaste seg i gang med handlingen, forteller hun.
... og opp i 2. etasje igjen
Det å komme seg ut er heller ikke det eneste målet Inger har jobbet målbevisst med, sammen med hjelperne. Også det å kunne komme seg opp i husets andre etasje har vært et konkret prosjekt de har jobbet med siden oppstarten i november.
— Vi har jobbet hardt med å få Inger til å gå opp trappene. Trinn for trinn har vi tatt fatt på utfordringen og så plutselig en dag var gardinene der oppe tatt ned og sendt på vask. Inger hadde nok en gang bevist at det som synes «umulig» er mulig, smiler Skogsberg.
— Nå bruker jeg hele huset
Muligheten til å igjen kunne komme seg opp i andre etasje og igjen ta denne i bruk har vært en av de største gledene med prosjektet for Nilssen.
— Man blir veldig glad i hjemmet sitt. Nå kan jeg ha gjester til middag nede og så kan vi gå opp og drikke kaffe. Det er så utrolig mye sjarm i dette huset og hyggelig å kunne få benyttet seg av det igjen, smiler hun.
Tar brukeren på alvor
Gjennom den nye modellen jobber hjelpepersonalet altså mye tettere opp mot brukerne enn hva som tidligere har vært tilfellet. Skogstad er ikke i tvil om at hjemmetjenesten tar brukerne mer på alvor når det gjelder deres egne ønsker og utfordringer enn tidligere.
— Nå har vi tid til å ta den enkelte bruker på alvor og høre på hva de faktisk vil og kan. Tidligere hadde jeg litt den følelsen av at vi bare leverte hjelpen og nærmest ikke så brukeren i del hele tatt, forteller hun.
Den erfarne sykepleieren understreker også at man gjennom den nye modellen er med på å begrense hjelpebehovet hos den enkelte bruker.
— Hos Inger har vi klart å redusere behovet for antallet daglige besøk fra fire til to og dette er noe vi også ser hos andre av brukerne våre. Dette er positivt både for brukernes egen situasjon og den muligheten det gir oss til å kunne tilby mer hjelp til de som virkelig trenger det, sier hun.