Bymiljøetaten og redningstjenesten Falck bruker lastebil til å fjerne elsparkesykler fra Sørenga lørdag ettermiddag.
Bymiljøetaten og redningstjenesten Falck bruker lastebil til å fjerne elsparkesykler fra Sørenga lørdag ettermiddag.

Storfangst av elsparkesykler på Sørenga. Nå må utleieselskapene ut med titalls tusen kroner i gebyrer

Det ble storfangst for bybetjentene som lørdag ettermiddag fjernet elsparkesykler fra Sørenga. Flere titalls elsparkesykler ble tauet inn og det betyr at utleieselskapene må ut med store summer i gebyr til kommunen.

Publisert

Siden i vår har bymiljøetaten Oslo kommune tatt 1.590 kroner i gebyr for hver eneste elsparkesykkel som taues inn etter å ha stått feilparkert.

Lørdag møtte bybetjenter fra kommunen opp på Sørenga. Det er dårlig med offentlig kommunikasjon til den populære badeplassen, og mange bruker elsparkesykkel for å komme seg ned til fjorden.

— Fjernet kun de som var ukurant parkert

— Det var fjerning av elsparkesykler i stor skala, forteller Marianne Husum til VårtOslo.

— Jeg spurte bybetjentene som fjernet elsparkesyklene, og de forklarte at det kun er de som er ukurant parkert som blir fjernet, sier Husum.

I vår begynte bybetjent Humma Husain og kollegene hennes i bymiljøetaten å ilegge utleieselskaper gebyr på 1.590 kroner per elsparkesykkel som står feilparkert.
I vår begynte bybetjent Humma Husain og kollegene hennes i bymiljøetaten å ilegge utleieselskaper gebyr på 1.590 kroner per elsparkesykkel som står feilparkert.

Oslo kommunes regler er at elsparkesykler kan parkeres der de brukes. Det vil si at det er tillatt å sette fra seg elsparkesykkelen over hele byen. Men de må ikke hindre fremkommelighet.

— Sparkesyklene bør derfor parkeres slik at det utgjør minst mulig fare for å velte eller være til hinder for andre trafikanter, for eksempel godt til side på et fortau, på egne parkerings­plasser eller i sykkelstativer, bortsett fra stativene som er reservert for Oslo bysykkel, heter det på kommunens nettside.

Powered by Labrador CMS