— Kommer det lastebiler er det ikke mulig å gå forbi, forteller Kværnerbyen-beboer om kjøretøyene som stadig vekk står parkert delvvis i fortauet.Foto: tips@vartoslo.no
Beboere i Kværnerbyen reagerer på parkeringer langs fortauet. - Biler står parkert i hytt og pine!
I Kværnerbyen reagerer beboere på at flere biler parkerer delvis over fortauet, og at lastebiler okkuperer hele fortauet når toggods skal lempes av. — Jeg opplever det som at de står der ofte, flere ganger i uka, forteller en frustrert beboer.
I boligområdet Kværnerbyen øst i Lodalen bor det rundt 3500 innbyggere. Men langs inngangen til området, Kværnerveien, parkeres det stadig biler som ender opp med å stå i veien for de som går på fortauet.
— Det er biler som står parkert der i hytt og pine, og du må i verste fall gå sikksakk mellom bilene, forteller en beboer i Kværnerbyen, som ønsker å holde seg anonym.
Vedkommende forteller at dette er et tema som ofte snakkes om blant naboene. Biler står gjerne delvis på fortauet eller på grøntområdet mellom bilveien og fortauet. I tillegg kommer det ofte større kjøretøy og parkerer midt på fortauet mens toggods lempes av.
Annonse
— Kommer det lastebiler er det ikke mulig å gå forbi. Jeg opplever det som at de står der ofte, flere ganger i uka, forteller beboeren.
Vedkommende sammen med andre beboere har kontaktet bymiljøetaten med bilder av kjøretøyene som står parkert på både grøntområdene og delvis på fortauet. Her svarer etaten:
«Ut i fra noen av bildene ser det ut til at noen av kjøretøyene står på grøntområde og ikke på det som anses som fortau. Vi håndhever ikke på kjøretøy hensatt på grøntområde, da dette er et ansvar som forvalter av dette området må ta seg av».
— Det er et diffust svar og det er veldig rart at de ikke henvender videre. Nå føler vi oss ganske håpløse, fortsetter Kværnerbyen-beboeren.
— Kanskje diverse entreprenører
Det er Trainpoint Norway As og Nordisk Togteknikk som har kontorer ved inngangen til Kværnerbyen. Hans Sørum er daglig leder i Trainpoint, og kan forsikre om at det verken er han selv eller noen kollegaer som stadig parkerer i Kværnerveien.
— Det er ganske enkelt. I Trainpoint Norway jobber det kun en mann, og det er meg. Og jeg går til jobben, forklarer Sørum.
Han sier han også har sett noen parkere bilen på den smale gressplenen langs veien, men at dette ikke er noen fra Nordisk Togteknikk heller.
— Det er ikke min observasjon at Nordisk Togteknikk heller parkerer der. Det er kanskje diverse entreprenører som kommer for å jobbe i fjellanlegget, men ikke ansatte i Nordisk Togteknikk. Jeg tror bøtene hadde haglet ned på dem da.
— Tegn på elendig byplanlegging
— Det er ingen ansatte fra oss. Vi har egne parkeringsplasser, og det er ikke noe jeg legger meg merke til, sier Einar Hageskal, administrerende direktør i Nordisk Togteknikk.
Nordisk Togteknikk har fått tillatelse av bymiljøetaten til å parkere lastebiler på fortauet mens det lasses av toggods. Dette tror Hans Sørum i Trainpoint Norway er noe av hovedårsaken til friksjonen mellom beboere og kjøretøyene.
Sørum mener det hele kunne vært unngått med bedre byplanlegging, spesielt med tanke på at Kværnerbyen er et såpass nytt boligområde.
— Inne i fjellet har det vært verksted siden 1960-tallet. At man skal legge fortauet rett ved siden av innkjørselen til fjellet er merkelig, og et tegn på elendig byplanlegging, sier han.
Det har ikke vært mulig å få noen kommentar fra bymiljøetaten i dag, søndag.