Ring 1 stengt: I begynnelsen av desember i år så Vaterlandstunnelens åpning ved gamle Torggata bad (til v.) slik ut. Foto: Arnsten Linstad
Ring 1 stengt: I begynnelsen av desember i 2024 så Vaterlandstunnelens åpning ved gamle Torggata bad (til v.) slik ut.

Nye tall etter Ring 1-stenging: Flere går og reiser kollektivt. Færre kjører bil

Ifølge en undersøkelse fra Statens vegvesen har en av fem endret reisevaner etter at Ring 1 ble stengt.

Publisert

- Blant de som har endret transportmiddelbruken, reiser flere med kollektivtransport og beveger seg til fots, og færre reiser med bil. Dette er positivt for nullvekstmålet, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Tallene baserer seg på en reisevaneundersøkelse gjennomført av Norconsult høsten 2024. Der deltok 8.000 innbyggere i Oslo, Bærum, Asker, Nordre Follo og Lillestrøm.

Folk i Asker mest negative

- Resultatene viser at 20 prosent har endret reisemiddel på sine arbeidsreiser og 10 prosent på andre reiser etter stenging av Ring 1, skriver Statens vegvesen.  

- Resultatene samsvarer med trafikkdata fra samme tidsperiode, som viser at biltrafikken ligger noe lavere etter stengingen enn på samme tid i 2023, heter det i pressemeldingen.

Ifølge undersøkelsen er det ikke folk i Oslo, men i Asker og Bærum som mener de er mest berørt av stengingen.

- Nesten 70 prosent av befolkningen i Asker, og halvparten av befolkningen i Bærum, mener de trafikale konsekvensene av tiltakene er større enn de var forberedt på, heter det i pressemeldingen.

Elbil og kollektivfelt

Ifølge undersøkelsen opplever tre av fire i Asker at deres ukentlige reiser er berørt, og de rapporterer om størst negative effekter.

- Befolkningen i Asker er mest negative til tiltaket som innebærer at elbiler ikke kan kjøre i kollektivfelt, etterfulgt av Bærum og Nordre Follo. 

- I Oslo og Lillestrøm er det omtrent like mange som er positive og negative til tiltaket, skriver Statens vegvesen.

Powered by Labrador CMS