Utestedet Horgan's har vært lokalisert i Hegdehaugsveien 24 siden desember 1991.
Foto: Google Maps
En æra er over: Tradisjonsrike Horgan's er konkurs
Redningsaksjonen begynte i november i fjor, men i slutten av mars hadde det populære utestedet Horgan's sin siste åpningsdag. Utfordringene sto i kø både under og i kjølvannet av koronapandemien.
Utestedet Horgan's, som har holdt til midt i Hegdehaugsveien siden slutten av 1991, er konkurs.
Mang en osloborger har et forhold til utestedet som utviklet seg til å bli et populært sted å tilbringe sene kvelds- og nattetimer.
På egen Facebook-profil opplyses det om at siste åpningsdag var 25. mars.
«Vi takker alle våre fantastiske gjester og vårt eminente personale for gode opplevelser og fine minner gjennom 32 år», skriver utestedet.
Pandemien satte sine spor
Bakgrunnen for at det ikke lenger vil være mulig å gjeste det sagnomsuste utestedet, er at dets driftsselskap, Fresher Approach, er konkurs. Eierskapet tilfalt selskapet for 17 år siden.
— Vi har på egen hånd valgt å melde oppbud, etter å ha forsøkt å avhende lokalene siden november i fjor. Uten å ha klart å lande en overtagelse fra andre, blir det dessverre slik, forklarer medeier Niels Christian Ditleff til Dagens Næringsliv, som omtalte saken først.
Som tilfellet har vært for en rekke serverings- og utesteder, rammet koronapandemien Horgan's hardt. I oppbudsbegjæringen anslås det en samlet gjeld på tilnærmet to millioner kroner.
— Nedstengningen kostet bransjen grusomme summer, og støtteordningene fanget overhodet ikke opp de reelle kostnadene vi hadde. For å overleve ble det tatt opp lån i vår bank DNB, samt innskudd fra oss på eiersiden, sier Ditleff.
Utfordringer i kø
Til avisen peker Ditleff på flere utfordringer som til slutt kulminerte i en konkurs. Blant disse er svekket kjøpekraft blant utestedets kundebase.
På toppen av sviktende omsetning var også økt husleie utslagsgivende for at det ble meldt oppbud.
— Felleskostnadene fra gårdeier er skyhøye, og mangelen på strømstøtte til næringslivet gjør ikke driften enklere. Vi har strømregninger på 35.000–50.000 i måneden, påpeker Ditleff.
På spørsmål fra Dagens Næringsliv om hvilke muligheter det er for å finne en kjøper av boet, svarer han at man har forsøkt siden november i fjor.
— Husleienivået har skremt bort de som har vært interessert. Investeringsviljen i bransjen er nok til stede, men en overtagelse når vi ikke kan vise til overskudd, har vi ikke fått på plass. Hva som skjer med lokalene nå, er vel opp til gårdeier, sier Ditleff.