— Hovedproblemet er farten på bilene, så denne må først og fremst ned, sier Venstres Tore Wilken Nitter Walaker om krysset Niels Juels gate og Drammensveien på Skillebekk.
— Hovedproblemet er farten på bilene, så denne må først og fremst ned, sier Venstres Tore Wilken Nitter Walaker om krysset Niels Juels gate og Drammensveien på Skillebekk.

Venstre-politiker ønsker å gjøre krysset på Skillebekk tryggere. - Det har vært for mange ulykker her

— Krysset mellom Niels Juels gate og Drammensveien på Skillebekk må bli tryggere, sier Tore Wilken Nitter Walaker (V). Engasjementet hans kommer etter et debattinnlegg fra satirikeren Dagfinn Nordbø, som er oppgitt over alle ulykkene i krysset.

Publisert

Etter et debattinnlegg fra Dagfinn Nordbø har Tore Wilken Nitter Walaker i Frogner Venstre sagt at det er på tide å gjøre noe med krysset mellom Niels Juels gate og Drammensveien på Skillebekk.

— Dette krysset har forårsaket mange ulykker, forteller Walaker.

— Må stramme opp krysset

— Hovedproblemet er farten på bilene, så denne må først og fremst ned. Det er mange farlige kryss rundt omkring og dette er et av dem.

Politikeren forteller at Venstres bystyregruppe skal ta dette opp i bystyret og at den første prioriteten blir å senke farten på biler og trikker.

— Vi må stramme opp i krysset så utkjøringen blir mindre utfyllende. Det at veien er så bred gjør at flere bilister velger å kjøre fort, forklarer han.

I tillegg til å minske farten på bilene må farten på trikkene også reduseres, mener Walaker.

Både trikken og biler har for høy fart gjennom krysset Niels Juels gate/Drammensveien, mener Tore Wilken Nitter Walaker.
Både trikken og biler har for høy fart gjennom krysset Niels Juels gate/Drammensveien, mener Tore Wilken Nitter Walaker.

— Trikken kjører fort gjennom krysset, så det ene trikkestoppet bør flyttes til den andre siden av krysset. Da må trikkene fra begge sider stoppe opp og starte opp igjen rett før krysset, forteller han.

Dagfinn Nordbø har troen på Tore

Forfatteren av debattinnlegget Ett av Oslos farligste kryss er på Skillebekk, Dagfinn Nordbø, er glad for at en lokalpolitiker faktisk engasjerer seg i de lokale problemstillingene.

— Første bud som lokalpolitiker burde være å snakke med de som er lokale, sier han.

— Tore spaserer rundt i strøket, prater med folk og engasjerer seg, og det er jo slik bydelspolitiker skal være!

Selv har Nordbø bodd i området i 18 år og skriver i debattinnlegget at han jevnlig er vitne til ulykker.

— Blant annet den personen som var passasjer i en russisk kassebil fra ambassaden som en regnfull og mørk midnatt i november tok av fra ambassaden og i en fart på nærmere 100 kilometer i timen skrellet vekk skiltet og rekkverket på trikkestoppet Skillebekk. Passasjeren fôr ut av kassebilens vindu og døde, skriver Nordbø i innlegget.

Må være realistisk optimist

Tore Walaker er bestemt på at endringer må skje i dette krysset, men hans erfaring er at det kan ta tid.

— Bydelsutvalget har bare to-tre møter i måneden, men dette er noe jeg kommer til å følge opp så snart som mulig siden dette krysset har forårsaket mange ulykker, sier Walaker.

— Jeg er en realistisk optimist. Det tar tid men det blir gjort. Jeg har vært borti slike saker før, og jeg er kjent for å ikke gi opp. Det er jo mange folk som skal involveres i en slik sak og det kan være en seig masse, sier Walaker.

Han tror de andre politikerne i bydelsutvalget muligens ikke ser på dette som en hastesak, men ettersom det har skjedd en del ulykker den siste tiden betyr viser det viktigheten ved å gjøre endringer.

Trikken kommer ofte i susende fart på vei inn til stoppet på den andre siden av krysset. Dette gjør trafikken i krysset skummel og farlig mener både Nordbø og Walaker.
Trikken kommer ofte i susende fart på vei inn til stoppet på den andre siden av krysset. Dette gjør trafikken i krysset skummel og farlig mener både Nordbø og Walaker.

Nordbø er også kjent med at det kan ta tid, men sier at noen må starte. Han har derfor troen på at Walaker er rett person.

— Han er en trofast og flink fyr som har peiling på å få til endring, sier han.

Powered by Labrador CMS