Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Allerede mens nye Ruseløkka skole var under bygging forsøkte foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) å få stengt gaten som går kloss opp i den nye, åpne skolegården.
Med seg på laget fikk de flertallet av partiene i Frogner bydelsutvalg. Etter hvert fikk de også med seg flertallet i bystyret, som i oktober vedtok at Ruseløkkveien mellom Cort Adelers gate og Løkkeveien skulle prøvestenges.
I bystyret i oktober i fjor stemte samtlige partier unntatt Fremskrittspartiet og Folkets Parti/FNB for Venstre-forslaget om å gjøre strekningen bilfri.
Men så har alt stoppet opp. Over et halvt år etter bystyrevedtaket kjører bilene fortsatt kloss opp i den åpne skolegården.
Ifølge Venstres bystyrerepresentant Marit Vea ser det ut som Ruseløkkveien i stedet for å stenges nå blir utbedret for bilistene.
— Beboere i området har varslet meg om at bymiljøetaten i samme periode har jobbet videre med å klargjøre gata for bilkjøring, med trafikklys og midtstripe, sier Vea.
Hun har nå spurt miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) hva som skjer i Ruseløkkveien.
— Byrådsavdelingen har sendt en bestilling til bymiljøetaten om å utrede hvordan prøvestengingen kan gjennomføres, og opprette dialog med berørte aktører slik som Statens vegvesen, politiet og brann- og redningsetaten, sier miljøbyråden.
— Dette for å vurdere nærmere i detalj hvordan Ruseløkkveien kan stenges for trafikk, sier Sirin Hellvin Stav.
— Jeg vil komme tilbake til bystyret om videre prosess i saken, sier miljøbyråden.