Finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) må leve med at Rødt fikk forhandlet ned kutt til bydelene i Oslo-budsjettet for 2021.
Finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) må leve med at Rødt fikk forhandlet ned kutt til bydelene i Oslo-budsjettet for 2021.

Rødt sikrer finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) og byrådet arbeidsro. Enige om budsjettavtale for 2021

For sjette gang på rad sikrer Rødt arbeidsro for Ap/SV/MDG-byrådet. I kveld er de fire partiene kommet til enighet om Oslo-budsjettet for 2021. Rødt forhandlet ned kutt til bydelene, men må godta busstrafikk på anbud.

Publisert

Det er Aftenposten som først meldte om budsjettenighet mellom Rødt og byrådspartiene Ap, SV og MDG.

Dermed fortsetter det rødgrønne samarbeidet mellom de fire partiene som har flertall når bystyret onsdag endelig behandler Oslo-budsjettet for 2021.

Samarbeidet om budsjettet ble innledet etter valget i 2015 og det er sjette gang de fire partiene kommer til enighet før den avgjørende budsjettbehandlingen i bystyret.

Ulike holdninger i Rødt før enighet

I helgen gikk Rødt-leder i Oslo, Siavash Mobasheri, hardt ut mot at kommunalt finansiert busstrafikk settes ut på anbud til private kollektivselskaper.

— Byrådet har i dag ikke flertall for budsjettet sitt. Selv mener jeg at kollektivtjenestene er en så viktig prinsipiell og politisk sak at vi må sette hardt mot hardt, sa Mobasheri til VG lørdag.

Rødt-leder i Oslo, Siavash Mobasheri, truet i helgen med å velte rødgrønt budsjettsamarbeid hvis busstrafikk ble satt på anbud i Oslo kommune.
Rødt-leder i Oslo, Siavash Mobasheri, truet i helgen med å velte rødgrønt budsjettsamarbeid hvis busstrafikk ble satt på anbud i Oslo kommune.

— Men det er ulike holdninger til det i Rødt, så avklaringen vil ikke komme før partibehandlingen mandag, sa Mobasheri.

Mandag kveld har fylkesstyret i Rødt likevel godkjent en budsjettavtale med Ap, SV og MDG. En avtale der Oslo kommune fortsatt setter busstrafikk ut på anbud.

Mobasheri sier fylkesstyret falt ned på at en styrking av bydelsøkonomien var en så viktig sak at man ikke kunne risikere at byrådet gikk til høyresiden for å få støtte til budsjettet sitt for å hindre endringer for busstransporten.

— Men vi gir ikke opp kampen. Vi kommer til å løfte denne saken hver bidige gang vi samles, sier Mobasheri til NTB.

Rødt forhandlet ned kutt til bydelene

Samlet er Oslo-budsjettet for drift og investeringer i 2021 på omlag 80 milliarder kroner. Rundt 15 milliarder settes av til investeringsbudsjettet, mens 65 milliarder går til drift.

I forhandlingene har Rødt vært opptatt av å skjerme bydelene for kutt opprinnelig foreslått i byrådets budsjettforslag. Her ville Ap/SV/MDG-byrådet opprinnelig kutte 146,8 millioner kroner, noe som vil gå ut over tjenestene til folk lokalt i alle Oslos bydeler.

Ifølge Aftenposten skal Rødt ha klart å forhandle kuttet ned slik at bydelene får 100 millioner mer enn forslått. Samt at 23 millioner kroner øremerkes til barn og unge i bydelene.

Det innebærer likevel at det blir kutt til bydelene. Men kuttet er langt lavere enn i byrådets opprinnelige budsjettforslag.

Kraftig prisøkning på beboerparkering

Likevel blir mange av de rødgrønnes valgløfter skjøvet på i budsjettet bystyret formelt vedtar onsdag. Skolemat til skolebarna blir utsatt til høsten 2022.

Prisene på beboerparkering økes med 50 prosent i budsjettet som Rødt og byrådspartiene er enige om.
Prisene på beboerparkering økes med 50 prosent i budsjettet som Rødt og byrådspartiene er enige om.

Aktivitetsskole til alle andreklassingene i byen utsettes i to år til 2022. Dette skulle vært innført allerede fra i høst. Likevel får flere andreklassinger enn før gratis aktivitetsskole. Nå inkluderes også barna i bydelene Frogner og St. Hanshaugen i ordningen.

Heller ikke klarer byrådet, som lovet, å sette ned kollektivprisene med 20 prosent på enkeltbillettene. Tvert imot vil de gå opp litt som følge av den generelle prisstigningen.

Også parkeringsavgiftene går kraftig opp. Prisene på beboerparkering øker med 50 prosent og fremmedparkering med 25 prosent.

Det betyr et hopp fra 3.600 til 5.400 kroner i året. Til sammenligning kostet det kun 300 kroner i året i 2017. Prisen for elbiler i beboerparkering økes fra 600 til 900 i året.

— Budsjett preget av korona

Da byrådet la frem sitt forslag tidligere i høst var det preget av koronasituasjonen med lavere inntekter til kommunen. I hovedsak er det dette budsjettforslaget Rødt er blitt enig med Ap, SV og MDG om.

— Essensen i budsjettet er at vi er hardt truffet av korona. Det blir et trangt og konservativt budsjett. Reformarbeidet går ned, og vi presser marginene økonomisk. Men vi forsøker å holde på satsingene våre for klima, arbeid og fordeling, sa finansbyråd Einar Wilhelmsen til VårtOslo.

Inkludert i budsjettet ligger også innbakt to milliarder i koronastøtte fra staten. Et usikkert beløp.

– Vi forventer at kommunene skal få full dekning av koronarelaterte kostnader, slik Stortinget har vedtatt. For eksempel har vi 700 millioner kroner i tap bare i kollektivtrafikken. Skulle vi ikke få disse pengene, blir det spennende tider. Da vil det virkelig synes i kommunebudsjettet, sa finansbyråd Wilhelmsen.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.

Powered by Labrador CMS