Mange ansatte på Norsk Folkemuseum på Bygdøy ble mandag permittert.
Mange ansatte på Norsk Folkemuseum på Bygdøy ble mandag permittert.

Norsk Folkemuseum permitterer 170 ansatte. Også Teknisk museum permitterer

Norsk Folkemuseum må permittere 170 ansatte. Også ved andre museer har ansatte blitt permittert. Nå etterlyses støtteordninger.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en sorgens dag. Det er forferdelig å måtte gjøre dette, men vi er nødt for å klare å få ting til å gå i hop, sier direktør Olav Aaraas ved stiftelsen Norsk Folkemuseum til NTB.

Mandag måtte han gi den triste beskjeden til 170 medarbeidere at de helt eller delvis er uten jobb og må stille seg i Nav-køen.

Stiftelsen består av Bogstad gård, Bygdøy kongsgård, Eidsvoll 1814, Ibsenmuseet, Norsk Maritim Museum og Norsk Folkemuseum.

– Mangler ikke oppgaver

Aaraas peker på at det ikke mangler på arbeidsoppgaver ved museene, selv om de holder stengt for publikum. Å ta igjen noe av etterslepet på vedlikehold er bare noe de kunne ha brukt tiden på.

Ifølge Aaraas omfatter ikke pakkene som regjeringen hittil har lagt fram, museer som Norsk Folkemuseum. Nå må staten komme på banen og kompensere for bortfallet av billettinntekter, mener han.

– Vi har bedt staten om å få kompensert inntektsbortfall på 21 millioner. Svaret har vært at dette ikke kommer på tale. Departementet viser til at det er gjort en stor innsats, og at de betaler dagpenger i stedet, sier han.

Norsk Folkemuseum har også søkt Statsbygg om å få ettergitt husleie for bygningen på Eidsvoll – uten å få svar.

– Ukloke permitteringer

Også Teknisk Museum, som for en stor del driftes med statlige midler, har permittert 37 av 66 ansatte etter at museet stengte dørene 13. mars.

Norsk Tjenestemannslag mener permitteringene aldri burde ha kommet, og at de i tillegg kan være tariffstridig ettersom museet i stor grad er offentlig finansiert.

– Det er uklokt av staten å la disse folkene gå permittert, sier nestleder Fredrik Oftebro i NTL til NTB.

– Aller helst burde man gitt en kompensasjon for bortfall av billettinntekter. Det ville vært en klok politisk løsning, særlig på museene som har mange oppgaver når det gjelder vedlikehold. Dette kunne også vært en mulighet åpne den digitale verdenen på en helt annen måte.

– Vi bør uansett sørge for å holde driften i gang der hvor det er mulig i stedet for å sende folk inn i Nav-køen, sier han.