Soppbonde i Gruten Konrad Sachman og daglig leder Siri Mittet.
Soppbonde i Gruten Konrad Sachman og daglig leder Siri Mittet.

Denne bedriften fra Vollebekk gjør noe helt nytt: Dyrker smakfulle østerssopp av kaffegrut. Får pris for strevet

– Vi er veldig stolte. Prisen vil inspirere oss til å jobbe enda hardere og gjøre det vi kan for å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling. Prisen vil garantert skape ringvirkninger og positive handlinger, sier Siri Mittet.

Publisert

I dag hedres Gruten AS med Bedriftsutviklingsprisen. I 2018 etablerte de landets første urbane østerssoppfarm, Gruten soppfarm, hvor det dyrkes østerssopp på kaffegrut. I 2019 ble ni tonn kaffeavfall gjort om til 1,6 tonn østerssopp.

I tillegg tilbyr de et mangfold av produkter og tjenester; såpe, kroppsskrubb, vekstmedie for sopp-produksjon, gjør-det-selv-kit, workshops og kurs.

– Denne prisen er en stor og gledelig overraskelse som gjør oss både ydmyke og svært motiverte, sier Siri Mittet, gründer og eier av Gruten AS.

Vinnerne Siri Mittet og Konrad Sachman, flankert av byråd for næring og eiendom i Oslo, Victoria Marie Evensen til venstre, og juryleder og leder for Innovasjon Norge i Oslo og Viken, Kristin Willoch Haugen til høyre.
Vinnerne Siri Mittet og Konrad Sachman, flankert av byråd for næring og eiendom i Oslo, Victoria Marie Evensen til venstre, og juryleder og leder for Innovasjon Norge i Oslo og Viken, Kristin Willoch Haugen til høyre.

Kaffegruten, «det nye sorte gullet», er kjernen i virksomheten. Siden oppstarten i 2014 har vinneren forvandlet tonnevis med kaffeavfall til ulike produkter. Hele forretningsidéen til Gruten handler om å verne om naturen, samtidig som de skaper verdier og viser hva et sirkulært samfunn kan bety i praksis.

Daglig leder Siri Mittet er gründer i den lille pionerbedriften.
Daglig leder Siri Mittet er gründer i den lille pionerbedriften.

Skaper verdier av avfall

Årets vinner av Bedriftsutviklingsprisen skaper verdier av avfall. Slik inspirerer og bidrar de til økt bevissthet og kunnskap om satsing på avfallsprodukter. Konseptet er et godt eksempel på mangfoldet i det urbane landbruket.

– Vinneren er en viktig omdømmebygger og rekrutteringsarena for utnyttelse og gjenbruk av avfall, sier juryleder og regiondirektør i Innovasjon Norge for Oslo og Viken, Kristin Willoch Haugen.

Utenfor soppfarmen på Vollebekk fabrikker.
Utenfor soppfarmen på Vollebekk fabrikker.

Farter rundt etter gruten

Kandidatene til årets pris ble vurdert ut fra kriteriene økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft og innovasjon.

– Vinneren har fokus på bærekraft og utnytter markedsnærheten ved at de hele tiden ser etter nye muligheter og benytter seg av kortreiste ressurser. De er en positiv bidragsyter til lokalmiljøet, sier Willoch Haugen.

Gründeren er godt synlig i bybildet når hun farter rundt i Oslo med en spesialbygd elsykkel kalt Hurtigruten for å samle inn kaffegrut. Bedriftens produkter og tjenester selges direkte til privatkunder og lokale butikker. Soppen selges primært til restauranter.

Slik ser østerssoppen ut når den springer ut fra kaffegruten.
Slik ser østerssoppen ut når den springer ut fra kaffegruten.

– Vi er stolte

– Vi er veldig stolte over å motta Bedriftsutviklingsprisen i landbruket, og dette vil garantert skape ringvirkninger og positive handlinger. Prisen vil inspirere oss til å jobbe enda hardere og gjøre det vi kan for å bidra til en framtidsrettet og bærekraftig samfunnsutvikling, sier Siri Mittet.

– Det er viktig at vi skaper engasjement og sprer entusiasme med det vi gjør. Vi håper å kunne inspirere enda flere mennesker lokalt og rundt om i Norge til selv å gjøre noe positivt for klima og miljø, sier hun.

Inne i østerssoppfarmen, som er i en container.
Inne i østerssoppfarmen, som er i en container.
Powered by Labrador CMS