Bussene står tett i tett mens motoren går på tomgang utenfor Frognerparken mandag formiddag denne uka. Foto: Beathe Schieldrop
Bussene utenfor Frognerparken går på tomgang mens turistene ser Vigelands statuer
� Våre sjåfører får ikke lov til å kjøre på tomgang, opplyser Norges eldste busselskap, HMK. Men et titalls turistbusser fra andre selskaper står hver dag med motoren i gang utenfor Vigelandsparken.
Neste år er Oslo miljøhovedstad i Europa. Men det vet neppe turister og bussjåfører som besøker Frognerparken.
— Hver gang jeg går forbi med hunden min på tur, står bussene med motoren i gang, forteller Beathe Schieldrop som bor i nabolaget.
I motsetning til Sverige, har ikke Norge noe regelverk som forbyr busser og biler på tomgang. I varmen som har vært denne sommeren har trolig sjåførene i turistbussene latt motoren gå på tomgang hyppigere enn ellers for å holde luftkjølingen gående. Men et av Norges størst busselskap, H.M. Kristiansens automobilbyrå, best kjent som HMK, har egne regler og systemer mot tomgangskjøring.
— Våre sjåfører får rett og slett ikke lov til å la bussene gå på tomgang. Vi har et flåtestyringssystem der det sendes en beskjed til sjåføren dersom bussen står stille med motoren i gang etter to minutter. Vi skal ha minimalt med tomgangskjøring, sier HMKs trafikkleder, Jan Wiborg til VårtOslo.
— Etter to minutter blinker et lys i bussen. Da må motoren enten slås av, eller bussen må kjøre. Tomgangskjøring er dårlig for miljøet, og også dårlig butikk for oss. Men jeg vil understreke at alle våre busser har såkalt Euro-VI motorer. Det vil si at de har minimalt med utslipp. Faktisk lavere enn de fleste personbiler som kun er noen få år gamle, sier Wiborg.
Men andre busselskap som står utenfor Vigelandsparken lar motor dure og gå. Svrt få av bussene fra østeuropeiske land har like moderne lavutslippsmotorer som HMK. Men turistene tar seg god tid inne i det prakfulle Viglandsanlegget, står bussene og går på tomgang.
— Vi har et miljøfokus
— Slik skal det selvfølgelig ikke være. Vi ønsker å være miljøvennlige, og våre busser skiftes ut hvert tredje år. Blant annet fordi vi har et miljøfokus, sier Wiborg i HMK.
Busselskapet er Norges eldste, og fyller i år 145 år. HMK er også blant de tre største busselskapene i Norge.
— Det blir selvfølgelig varmt i bussene våre også. Men med moderne busser og luftkjøling skal det ikke være nødvendig for oss å kjøre på tomgang. Vi har strenge interne regler og systemer. Selv om vi ofte frakter eldre turister som har det varmt i det flotte været vi har hatt i sommer, så skal ingen HMK-busser stå med motoren i gang, avslutter Jan Wiborg.