Kirkeristen
Kirkeristen i Oslo. Foto: Kjetil Ree

Business Insider: Oslo blant 11 byer som leder «den bilfrie bevegelsen»

Oslo trekkes frem som en av verdens 12 storbyer som leder an i å redusere bilbruken. Men Madrid går (og sykler?) enda lenger.

I 2019 skal det være færre biler innenfor deler av Ring 1 i Oslo sentrum

Når partiene som vant kommunevalget i 2015 ble enige om et «bilfritt» Oslo sentrum i 2019, vakte det stor internasjonal oppmerksomhet.

I ettertid har det kommet frem at det ikke blir et totalt bilforbud og at visse områder slipper unna. Det skal likevel bli vanskeligere å få lov til å kjøre bil i området.

Nå har det amerikanske nettbaserte forretningsmagasinet Business Insider laget en oversikt over 12 byer som de mener leder an i den bilfrie revolusjonen. Og deres første eksempel er Oslo.

Forbudt med biler i 2025?

Ifølge magasinet skal det både bli bilfritt i Oslo sentrum i 2019 og helt forbudt med biler i Norge i 2025.

I tillegg til at det ikke blir helt bilfritt i Oslo sentrum, bommer magasinet åpenbart når de skriver at det blir forbudt med biler i hele Norge i 2025 (!).

Det Business Insider tenker på her er nok målsetningen om at det skal selges så få bensin- og dieselbiler som mulig i 2025.

Opprinnelig ble det rapportert at salget av nye bensin- og dieselbiler skulle forbys i 2025, men det kom snart frem at det heller var snakk om å gjøre det mye mindre attraktivt å kjøpe slike biler. Klimavennlige biler skal bli mer attraktive på markedet sammenlignet med bensin- og dieselbiler.

Oslo erstatter biler med sykler

Business Insider skriver også at Oslo-planene går inn for at 35 miles, som vil si omtrent 56 kilometer, med veier tidligere dominert av biler skal erstattes av sykkelveier. I tillegg skal det investeres tungt i offentlig transport.

— Det faktum at Oslo går så raskt til verks er oppmuntrende og jeg tror at det blir inspirerende hvis de lykkes, sier administrerende direktør Paul Steely White i Transportation Alternatives, en organisasjon som støtter syklister i New York og bilfrie byer, til Business Insider.

Samtidig påpeker blant annet den britiske avisen Independent at halvparten av alle biler som ble solgt i Norge i februar var hybrid- eller nullutslippsbiler. Det er sannsynligvis en verdensrekord, proporsjonalt sett.

Madrid går lenger enn Oslo

Magasinet hevder at Madrid skal gjøre mer omfattende tiltak enn Oslo.

Gran_Vía_(Madrid)_44
Gaten Gran Vía i Madrid. Foto: Jean-Pierre Dalbéra

Ifølge oversikten skal den spanske hovedstaden forby biler på et område som dekker omtrent en og en halv kvadratkilometer i sentrum innen 2020. Her skal 24 av byens mest travle gater bli gågater.

De andre byene som listes opp av Business Insider er:

  • Chengdu, Kina: flere gågater, færre kjøregater på 2020-tallet
  • Hamburg, Tyskland: flere bilfrie soner, færre kjøregater de neste 20 årene
  • København, Danmark: Her sykler allerede mer enn halvparten av befolkningen til og fra jobb. I løpet av de neste årene skal de få mange «supersykkelveier» og bli karbonnøytrale innen 2025
  • Paris, Frankrike: forbud mot bensin- og dieselbiler i visse gater i Paris og doble antallet sykkelveier i 2020
  • Aten, Hellas: forbud mot dieselbiler i sentrum i 2025
  • London, England: kan bli forbudt med dieselbiler i deler av sentrum i 2020
  • Brussel, Belgia: skal utvide det som allerede er verdens største bilfrie byområde
  • Mexico by, Mexico: allerede forbud mot omtrent to millioner biler to dager hver arbeidsuke og to lørdager per måned
  • Vancouver, Canada: tiltak som øker bruken av offentlig transport, sykkel og fotgjengertrafikk
  • New York City, USA: øker områder for fotgjengere, muligheter for sykkeldeling og bruken av offentlig transport

 

 

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer