Båtbeboerne som Synnøve Dystland, visste ingen ting om tvisten mellom sjøsenteret og staten. Nå må båten flyttes, og med flyttingen må hun også finne en ny jobb.

Synnøve (43) og 15 andre må flytte ut av byen når husbåtene mister plassen ved Killingen

En lang strid mellom Killingen Sjøsenter og staten ble avgjort i lagmannsretten like før jul. Langbrygga på sjøsenteret må fjernes. Taperne i saken er de som bor i båtene og har adressen sin på Killingen.

Publisert

Om to uker må båtene være fjernet. Nærmeste havn som kan ta imot ligger i Fredrikstad og i Tønsberg.

To dager før jul falt dommen i den lange tvisten mellom grunneier staten og Sjøsenteret Killingen på Bygdøy.

Må vekk innen midten av februar

Resultatet etter at saken hadde vært oppe i Borgarting lagmannsrett blir at Sjøsenteret Killingen må redusere sitt bryggeanlegg mellom Bygdøy og øya Killingen.

Taperne i konflikten er de som har båtplass ved brygga og som nå må flytte båtene sine. Størst er tapet for de 16 personene som bor i båtene hele året.

Båteierne har fått melding om at båtene må være fjernet innen 15. februar. Den såkalte langbrygga ved Killingen inneholder rundt 60 båtplasser.

To staselige gamle båter ved langbrygga på Killingen sjøsenter. Den tidligere fiskeoppsynsbåten Konvall, og ex-redningsskøyte Ragnhild Schanke

— Det her tar nattesøvnen fra oss, sier Synnøve Dystland. Hun bor om bord på den tidligere fiskeoppsynsbåten Konvall sammen med samboer og hundene Høst og Kiara. Etter fem år på Killingen må de nå finne et annet sted å legge båten.

— Alternativ boform blir ikke verdsatt

— Alle båtene her står på venteliste for å få komme til andre marinaer i Oslo-området. Det er ingen plass her. Heller ikke i Drøbak er det plass. Jeg har fått tilbud fra flere seder i Fredrikstad, og selv om Fredrikstad er en koselig by, er det så langt unna at jeg også må finne meg en ny jobb, sier Dystland. Dystland er lærer av yrke.

Det er også skolebarn blant båtboerne på Killingen.

En nabo komme forbi. Rister oppgitt på hodet, og foreslår å flytte til Bogstad camping uten båt som et alternativ, før han rusler videre.

— Dette vedtaket føles urettferdig for oss som bor her, vi er helt vanlige borgere med normale jobber som ønsker å bidra til samfunnet som alle andre og barna som bor her er allerede bekymret for å miste klassekamerater og venner, sier Dystland.

— Vi har valgt en alternativ boform av ulike grunner, for min egen del er det i hovedsak for å etterlate meg et mindre klimaavtrykk, jeg foretrekker en enkel livsstil med få ting, lite energibruk og gjenbruk. Dette er også en av grunnen til at det føles urettferdig å miste mitt bosted med et pennestrøk, sier hun.

Det er plass til rundt 60 båter ved brygga. Noen har allerede reist, men for de med størst båter er det ikke havneplass å oppdrive før Fredrikstad eller Tønsberg

Killingen Sjøsenter hadde en festeavtale med staten i perioden 1983 til 2007. I avtaledokumentene måtte anlegget fjernes da avtalen gikk ut.

Sjøsenteret har ifølge domsavgjørelsen i Borgarting lagmannsrett ingen anledning til å la bryggeanlegget bli liggende. Staten tapte da saken var oppe i tingretten i februar 2019. Dommen ble anket og staten vant altså i andre rettsinstans.

Visste ingenting om striden

— Staten var i januar 2022 open for å gi en forlenga frist dersom Sjøsenteret kunne bekrefta ein endeleg dato, og gi staten ein enkel plan for korleis ein ville oppfylla dommen. For staten som grunneigar er det viktig at området vert tilgjengeleg, slik at arealet på sjø og land kan brukast av allmenheten og til vidare utvikling av KNS sin seglskule Ulabrand, skriver Erlend Baldersheim hos Regjeringsadvokaten.

Oslo kommune vedtok reguleringsplan for området i 2010. Den planen legger opp til at «langbrygga» skal tas vekk, og området skal frigjøres for allmenheten.

De siste to årene har antallet fritidsbåter i Oslofjorden økt. Denne brygga ved Killingen får fortsatt ligge.

— Denne saken har foregått i mange år mellom departementet og sjøsenteret. Vi beboere visste ingen ting om dette. Det er vi som sitter igjen med Svarteper. Nå føles det som om vi blir forvist ut av Oslo, sier båtbeboer Freddy Berglund (57)

Berglund sier at da nyheten sprakk, og de forstod at de måtte flytte, var det ikke mulig å få informasjon fra Oslo kommune.

— Hva er det kommunen vil med oss?

— Det ligger i dag fire husbåter ved brygga. Den ene er min bolig. Disse er det ikke søkt om byggeløyve for. Det er et avvik. Vi har fått opplyst at byggeløyve heller ikke vil bli gitt. Et byggeløyve er ikke tilpasset en bolig som flyter, og som ikke har noen fast tomt, sier Berglund.

— Alt skipsmessig er i orden, og alt boligmessig er etter forskriftene hos min husbåt. Jeg har også nullutslipp av kloakk og avfall derfra. Jeg har fått godkjent denne adressen av Oslo kommune. Hva er det kommunen egentlig vil at vi skal gjøre, spør Berglund.

I løpet av første halvdel av februar må også Berglund stevne ut Oslofjorden for å finne en ny havn for seg og husbåten.

I løpet av de to siste årene har lystbåtflåten i Oslofjorden økt. Dystland synes det er hyggelig at folk er på fjorden, og mener at når en bor eller bruker fjorden mye, så er en også mer nøye på å ikke forsøple, verken på strendene eller i vannet.

Powered by Labrador CMS