Det var tra­fikk­øk­ning på vei­ene i Oslo i 2024. Her fra Økern.

– Endringen er markant og enda høyere enn det vi har sett tidligere

Slik har Oslo-bilistene beveget seg på veiene. 

Publisert

Det ble registrert 389 millioner passeringer i Fjellinjens 83 bomstasjoner i Stor-Oslo i 2024, hvilket er en økning på 0,6 prosent mot 2023, ifølge bompengeselskapet.

Dette til tross for at året vi har lagt bak oss inneholdt både delvis stenging av Ring 1 og elbilnekt i kollektivfeltet.

– Det er lite som skal til for å påvirke trafikkstatistikken for året. 2024 var et skuddår, og den ekstra dagen tilsvarer halvparten av den totale økningen for året på 0,6 prosent, påpeker trafikkanalytiker Stian Strøm Arnesen i en pressemelding.

Mer helgetrafikk i desember

Siden pandemien har tendensen vært at helgetrafikken har vært høyere enn det som var vanlig før. Det gjorde seg særlig synlig i årets siste måned i fjor.

Det ble i desember registrert 31 millioner passeringer i Fjellinjens bomstasjoner, opp fra 30,2 millioner passeringer i desember 2023, og helgetrafikken økte med hele 9 prosent mot året før denne måneden.

– Endringen er markant og enda høyere enn det vi har sett tidligere i 2024. Noe av forklaringen var at julaften og nyttårsaften falt på søndager i 2023, mens de i 2024 falt på en tirsdag, som har høyere trafikk enn søndager, fortsetter trafikkanalytikeren.

Nærmer seg halvparten

Ved utgangen av fjoråret, var andelen passeringer av lette nullutslippskjøretøy og elvarebiler i forhold til totalt antall passeringer på 45,9 prosent. Det er oppgang fra 39,1 prosent i 2023.

– Vi har tidligere regnet ut at på nyåret i 2026 vil over 50 prosent av kjøretøyene på veiene i Oslo enten være en elbil eller en elvarebil. Denne beregningen står seg, mener Strøm Arnesen.

Tunge nullutslippskjøretøy har på sin side økt med kun 0,3 prosent fra 2023. Disse utgjør nå 1,3 prosent av totalen.

Powered by Labrador CMS