Norgessjef i Bolt elsparkesykler, Jose Rei, synes ikke det er noe rart med en kraftig innstramning av antallet elsparkesykler i byen.

Elsparkesykkelfirmaet Bolt: – Vi er positive til et tak på antallet elsparkesykler

Oslo er på Europa-toppen i antallet elsparkesykler. – Vi håper at et mindre antall elsparkesykler vil bidra til færre ulykker og redusere bruken blant unge og berusede, sier Norgessjef Jose Rei.

Publisert

Elsparkesykkel-operatørene får fra 10. september bare sette ut 667 enheter hver. Norgessjef Jose Rei, i Bolt, synes ikke det er noe problem. Han synes tvert imot det var på tide og ikke noe overraskende at Oslo måtte regulere antallet elsparkesykler.

– Bolt er positive til et tak på antall elsparkesykler og håper at et mindre antall vil bidra til færre ulykker og redusere bruken blant unge og berusede, sier Jose Rei, Norgessjef for elsparkesykler i Bolt.

Håper på mindre kaos

I Oslo har det vært 374 elsparkesykler per 10.000 innbyggere. Snittet for et utvalg europeiske storbyer og hovedsteder er 35 elsparkesykler per 10.000 innbyggere.

Også etter at antallet elsparkesykler kuttes kraftig vil Oslo være blant byene i Europa med flest elsparkesykler.

Rei tror færre elsparkesykler vil bety mindre kaos og større muligheter for å drive bærekraftig. – Vi synes det er flott å bidra til å gjøre Oslo til en mer bærekraftig by.

Forberedt på kuttene

Bolt har hatt en av de minste flåtene i Oslo siden de lanserte i 2020 og har, ifølge Rei, vært forberedt på at denne skulle bli enda mindre etter reguleringen. Bolt er et av Europas største mobilitetsselskap og med tjenester som både elsparkesykler og drosjetjenester i samme app.

Når vinteren kommer og været gjør at det ikke lenger er trygt å kjøre, vil Bolt stenge elsparkesyklene, opplyser Rei.

Powered by Labrador CMS