Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Elsparkesykkel-operatørene får fra 10. september bare sette ut 667 enheter hver. Norgessjef Jose Rei, i Bolt, synes ikke det er noe problem. Han synes tvert imot det var på tide og ikke noe overraskende at Oslo måtte regulere antallet elsparkesykler.
– Bolt er positive til et tak på antall elsparkesykler og håper at et mindre antall vil bidra til færre ulykker og redusere bruken blant unge og berusede, sier Jose Rei, Norgessjef for elsparkesykler i Bolt.
I Oslo har det vært 374 elsparkesykler per 10.000 innbyggere. Snittet for et utvalg europeiske storbyer og hovedsteder er 35 elsparkesykler per 10.000 innbyggere.
Rei tror færre elsparkesykler vil bety mindre kaos og større muligheter for å drive bærekraftig. – Vi synes det er flott å bidra til å gjøre Oslo til en mer bærekraftig by.
Bolt har hatt en av de minste flåtene i Oslo siden de lanserte i 2020 og har, ifølge Rei, vært forberedt på at denne skulle bli enda mindre etter reguleringen. Bolt er et av Europas største mobilitetsselskap og med tjenester som både elsparkesykler og drosjetjenester i samme app.
Når vinteren kommer og været gjør at det ikke lenger er trygt å kjøre, vil Bolt stenge elsparkesyklene, opplyser Rei.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.