– Våre fast ansatte har fått tilbud om å søke gavepensjon og sluttvederlag. De har også et tilbud om rådgivning hos en ekstern karriereveileder og pensjonsrådgivning. Vi ønsker å støtte de berørte så godt som mulig, uttaler administrerende direktør Geir Bergkastet.Foto: Stian Lysberg Solum (NTB) / Ole Berg-Rusten (NTB)
Må nedbemanne med 25 årsverk og kutte 40 millioner: – Trist at vi må la dyktige medarbeidere gå
Alle ansatte tilbys å søke om sluttpakke ved Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika.
– Det er beklagelig og trist at vi må
la dyktige medarbeidere gå. Vi håper å unngå oppsigelser og løse dette med
frivillige sluttpakker, samt å ikke erstatte åpne stillinger der det er mulig,
sier administrerende direktør Geir Bergkastet i en pressemelding.
Før sommeren fikk de ansatte ved den
statseide institusjonen som de siste 15 årene har holdt hus i det
Snøhetta-tegnede operahuset i Bjørvika, på Kirsten Flagstads plass 1,
beskjed om den økonomiske situasjonen Den Norske Opera & Ballett nå
befinner seg i. Da ble det også skissert en spareplan, ifølge pressemeldingen.
Intet mindre enn 40 millioner kroner må kuttes når det kommer til
Operaens kostander. Halvparten gjennom reduserte drift- og produksjonsbudsjett –
resten gjennom lavere bemanning og lønnskostnader.
Berører alle ansatte
Forslaget til reduksjon blant bemanningen, berører alle ansattgrupper – både
de som jobber administrativt og med teknisk produksjon og sceneavvikling, i
tillegg til de kunstneriske kompaniene. Også antallet lederroller skal vurderes,
og det legges opp til reduksjon også her.
Annonse
– Våre fast ansatte har fått tilbud om
å søke gavepensjon og sluttvederlag. De har også et tilbud om rådgivning hos en
ekstern karriereveileder og pensjonsrådgivning. Vi ønsker å støtte de berørte
så godt som mulig. Vi har involvert tillitsvalgte tidlig, og har hatt en tett
dialog med dem i denne prosessen, utdyper den administrerende direktøren.
Den økonomiske kristen som fører til både budsjettkutt og nedbemanning
kommer til tross for at publikum har vendt tilbake til Operaen etter
koronatiden, ifølge den administrerende direktøren.
Ikke grunnet publikumssvikt
– Publikum har i stor grad kommet
tilbake etter pandemien, vi har full drift og er fornøyde med besøkstallene, men
vi ser fremover at kostnadene våre øker mer enn inntektene, og det er begrenset
hvor mye vi kan øke billettprisene, forklarer Bergkastet.
Økte kostander knyttet til vedlikehold
av selve operahuset og tekniske installasjoner samt økte pensjonskostnader, pekes
på som sterkt årsaksmedvirkende faktorer. At vi som samfunn nå befinner oss i
en dyrtid med økte kostander i alle ledd, kommer på toppen av det hele.
– Selv om Den Norske Opera &
Ballett mottar et betydelig offentlig tilskudd, har lønns- og prisveksten over
mange år ikke blitt fullt kompensert. Det har gitt en underdekning som må løses
gjennom kostnadsreduksjoner, fortsetter Bergkastet.
– Fortsatt høyt internasjonalt nivå
– Vi styrer mot et planlagt underskudd
i 2023. Denne situasjonen vil bli verre for hvert år hvis ikke vi tar
nødvendige grep nå, legger han til.
Videre påpekes det at det arbeides for at sparetiltakene
ikke skal gå utover institusjonens kunstneriske ambisjoner.
– Det har vært viktig for oss å finne
en løsning på den økonomiske situasjonen som ikke går utover publikumstilbudet.
Vi skal fortsatt lage opera og ballett på et høyt internasjonalt kunstnerisk
nivå, avslutter den administrerende direktøren.